یمن | چه کسانی در کابینه «شورای ریاستی مورد حمایت سعودی» حضور خواهند داشت

یمن | چه کسانی در کابینه «شورای ریاستی مورد حمایت سعودی» حضور خواهند داشت
سه شنبه 20 ارديبهشت 1401 - 13:03

پس از گذشت بیش از یک ماه از تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری یمن از سوی عربستان و واگذار کردن تمامی صلاحیت های آن به رشاد العلیمی در هفتم آوریل گذشته، وی جنبشی سیاسی را رهبری می کند تا تیم کاری خود را برای مدیریت مرحله انتقالی جدید سازماندهی کند.

العالم-یمن

العلیمی تلاش می‌کند نیروهایی را در کابینه خود شریک کند که سعی بر از بین بردن انقلاب یمن دارند، روشن است وی از چهره های قدیمی و شخصیت هایی استفاده خواهد کرد که در زمان علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن و در زمان هادی نیز در مدیریت نهادهای دولتی حضور داشته اند.

فرا خواندن بحاح، المفلحی و الشعیبی

به گفته منابع سیاسی دولت مستعفی هادی، مدیریت دفتر رئیس جمهور، نخست وزیری، استاندار عدن، وزارت دفاع و وزارت کشور محور تغییرات اساسی هستند که مذاکراتی درخصوص آنها جریان دارد.

«العلیمی خالد بحاح» نخست وزیر سابق، «عبدالعزیز المفلحی» استاندار سابق عدن و «یحیی الشعیبی» سفیر دولت مستعفی یمن در آلمان را فرا خواند.

یک منبع سیاسی نزدیک به ریاست جمهوری دولت مستعفی گفت که گماردن الشعیبی به عنوان مدیر دفتر العلیمی تقریبا قطعی است. این منبع افزود که اعضای شورای رهبری ریاست جمهوری (که تعداد آنها بعلاوه العلیمی به 7 تن می رسد) درمورد تعیین الشعیبی برای این پست اتفاق نظر دارند.

الشعیبی نقش های مختلفی را در دولت مستعفی ایفا کرده است که مهم ترین آنها، وزارت آموزش عالی در دوره های مختلف بود. علاوه بر آن وی درحالیکه وابسته به حزب کنگره ملی یمن بود، بین سال های 2003 تا 2006 به استانداری عدن منصوب شد. در فوریه گذشته الشعیبی خبرهایی مبنی بر اینکه او رئیس دفتر هادی شده را تکذیب کرد.

منبع مذکور درخصوص افراد دیگر بخصوص بحاح و المفلحی می گوید که این دو فرد در پست های پیشین خود حتی برای یک ساعت هم باقی نماندند، چه برسد به آنکه بخواهند وظایفی مثل نخست وزیری و امثال آن را بر عهده گیرند، زیرا پست های دولتی در شمال و جنوب و میان احزاب سیاسی دستخوش سهمیه بندی خواهد شد.

دفتر بحاح شنبه گذشته در صفحه خود در فیسبوک نوشت که العلیمی روز جمعه گذشته با وزیر سابق تماس گرفته و وی را به بازگشت و کمک به فعالیت ملی برای منافع کشور دعوت کرده است.

گفتنی است که در آوریل 2016 هادی بحاح را به دلیل ناکامی در عملکرد دولت او در دوره گذشته، از دو پست نخست وزیری و معاونت رئیس جمهور برکنار کرد.

هادی در آوریل 2017 پس از براندازی عیدروس الزبیدی رئیس شورای انتقالی جنوبی، عبدالعزیز المفلحی اقتصاد دان برجسته را بجای او به عنوان استاندار عدن منصوب کرد.

المفلحی تلاش کرد وضعیت را در عدن ساماندهی کرده و خفقان حاصل از تشکیل شورای انتقالی را کاهش دهد، اما سرانجام در نوامبر همان سال و به دلیل آنچه موانع برنامه های خود نامید، استعفا داد و دولت وقت را مسئول وخامت اوضاع عدن دانست.

فرصت برای موفقیت رشاد العلیمی

در موازات با آن، مذاکرات جاری درخصوص برخی مسائلی که شورای رهبری قصد دارد درمورد آنها تصمیم گیری کند همچنان ادامه دارد، ازجمله این مسائل می توان به تغییراتی در وزارت های کشور و دفاع اشاره کرد.

به نظر می رسد سرلشکر صغیر بن عزیز، برای سمت وزیر دفاع معرفی می‌شود به شرط اینکه محسن الداعری از جنوب به جای او ریاست ستاد کل ارتش را برعهده بگیرد. درحالی که نام سرلشکر علی ناصر لخشع به عنوان وزیر کشور مطرح شده و شورای انتقالی از آن حمایت می کند.

صدام عبید، پژوهشگر سیاسی درگفت وگو با العربی الجدید، درخصوص تحرکات العلیمی گفت: اگر العلیمی از خطوط دور نگاه داشتن یمن از درگیری ها، اختلافات و مداخلات خارجی عبور کند، برکنارمی شود، همانگونه که با احمد عبید بن دغر، نخست وزیر سابق رخ داد و ائتلاف تحت رهبری عربستان را واداشت تا با حمله به وی، او را از قدرت برکنار کند و شخصیت ضعیف را جایگزین او کنند.

وی گفت: اگر ائتلاف در حمایت از سیاست العلیمی برای ایمن کردن یمن و پایان دادن به کودتا و جنگ، صادقانه عمل کند، علیمی در سیاست تشکیل دولت و گرد آوردن همه گروهها تا صادرات دوباره گاز و نفت، به موفقیت دست خواهد یافت.

این پژوهشگر سیاسی افزود: منطقی نیست العلیمی به موفقیت دست پیدا کند در حالی که مثلاً عربستان سعودی اجازه استفاده از نفت یمن را نمی دهد و این اختلال رهبران قانونی است و موضوع به میزان صداقت ائتلاف و تکرار نکردن برخورد با دولت بن دغر پیوند خورده است.

نظرات فعالان و نزدیکان به احزاب مختلف سیاسی و کاخ المعاشیق، درباره اسامی پیشنهادی برای مناصب دولتی تفاوت دارد. محمد مساعد صالح یکی از روزنامه نگاران نزدیک به شورای انتقالی، ، در فیس بوک با تمجید از بحاح نوشت "از زمان برکناری او به بهانه های واهی و بی اساس، مشروعیت ثابت نشده است."

وی افزود: «بهتر و واجب تر بود بازگشت بحاح ، در اولویت‌ها و متن رایزنی‌های ریاض قرار می گرفت... افراد جایگزین بحاح و همه تصمیم‌هایی که پس از برکناری او انجام شد، نتیجه‌ای جز شکست و ناامیدی نداشت

منبع: العربی الجدید

پربیننده ترین خبرها