توفان دو روزه خاک در عراق چهار هزار نفر را روانه بیمارستان کرد

توفان دو روزه خاک در عراق چهار هزار نفر را روانه بیمارستان کرد
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 - 22:21

توفان دو روزه و کم سابقه خاک در عراق که تا ظهر امروز (سه شنبه) ادامه یافت براساس اعلام وزارت بهداشت و محیط زیست باعث بستری شدن چهار هزار نفر در بیمارستان ها و مراکز درمانی در سراسر کشور شده است.

العالم - عراق

وزارت بهداشت و محیط زیست عراق در بیانیه ای تاکید کرد، توفان شدید خاک باعث عوارض تنگی نفس در بیش از چهار هزار نفر از استان های مختلف کشور شده و آنها را روانه بیمارستان و مراکز درمانی کرد.

براساس بیانیه وزارت بهداشت عراق، در این موج جدید توفان خاک، هیچ مورد منجر به مرگ اتفاق نیفتاده است اما برخی گزارش ها حاکیست در اقلیم کردستان عراق یک پدر و پسر بر اثر خفگی ناشی از گرد و غبار و عوارض شدید تنفسی جان باخته اند.

وزارت بهداشت و محیط زیست عراق، بیشترین آمار بیماران تنگی نفس ناشی از عوارض جانبی توفان خاک را متعلق به بغداد با دو هزار مورد تنگی نفس، ذکر کرده است.

برخی از ادارات کل بهداشت در استان های مختلف عراق نیز آماری از شمار مبتلایان به تنگی نفس را اعلام کرده اند؛ از جمله بصره در جنوب عراق با یک هزار و ۱۳۷ مورد، سلیمانیه در شمال عراق با ۲۹۰ مورد؛ در حالی که تعداد مبتلاان به تنگی نفس در دیوانیه ۴۰۰ نفر و در کربلا ۱۲۶ نفر به ثبت رسیده است.

توفان سابق خاک که یک هفته قبل اتفاق افتاد، دستکم یک مورد مرگ به دنبال داشت و بالغ بر ۵ هزار نفر را روانه بیمارستان کرد.

بر اثر شدت توفان خاک که از دیروز آغاز و تا ظهر امروز ادامه داشت، وزارت آموزش و پرورش عراق برای دو روز متوالی مدارس را در اغلب استان ها تعطیل اعلام کرد و بسیاری از کارکنان دولتی به رغم عدم اعلام تعطیلی رسمی توسط دولت از حضور در ادارات به دلیل شدت توفان خودداری کردند.

توفان دو روزه خاک در عراق، باعث تغییر رنگ هوا از نارنجی تا تیره شد تا جایی که دامنه دید در آن به شدت محدود شده بود.

پدیده توفان های خاک امسال، به نحو محسوسی هم از حیث تعداد و هم حجم تراکم ریزگردها و غلظت آن افزایش یافته و زندگی عمومی را در عراق دچار اختلال کرده است.

علل مختلفی در خصوص پدیده توفان های خاک برشمرده شده که از جمله آنها تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین، کمبود شدید فضای سبز و درخت کاری در عراق و عدم مبارزه با پدیده توسعه بیابان ها عنوان شده است.

برخی از صاحب نظران سیاسی عراقی نیز از اینکه کشورشان بیش از همه کشورهای همجوار خود، از پدیده توفان خاک متاثر شده، ابراز تعجب کرده و بخشی از این پدیده ناخوشایند جوی را ساخته برخی قدرت های منطقه ای و جهانی برای دخالت در امور داخلی کشور برشمرده اند.

پربیننده ترین خبرها