حمایت وزرای خارجه ترکیه و آمریکا از تمامیت ارضی اوکراین

حمایت وزرای خارجه ترکیه و آمریکا از تمامیت ارضی اوکراین
پنج‌شنبه 29 ارديبهشت 1401 - 02:30

وزرای خارجه ترکیه و آمریکا طی دیدار در نیویورک، ضمن تاکید بر حمایت از تمامیت ارضی اوکراین، عملیات نظامی روسیه در این کشور را غیرقابل قبول توصیف کردند.

العالم - اروپا

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی وی عصر چهارشنبه در نیویورک دیدار کردند.

وزارتخانه‌های امور خارجه ترکیه و آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مشترک درباره این دیدار، گفتند: «چاووش‌اوغلو و بلینکن در چارچوب مکانیسم استراتژیک ترکیه و آمریکا برای تأیید مجدد همکاری قوی خود به عنوان شرکا و متحدان ناتو در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند».

در این بیانیه آمده است: «ترکیه و ایالات متحده متعهد به همکاری نزدیک برای رویارویی با چالش‌های ژئوپلیتیک فعلی هستند. چاووش اوغلو و بلینکن قصد دارند همکاری‌های دوجانبه را از طریق گفتگوی سازنده و باز، همانطور که از سوی مکانیسم استراتژیک ترکیه و آمریکا پیش بینی شده است، تعمیق بخشند».

وزارتخانه‌های خارجه ترکیه و آمریکا توضیح دادند: «آنها درباره راه‌ها و گام‌های مشخص برای تقویت همکاری‌های خود در زمینه مسائل دفاعی، مبارزه با تروریسم، انرژی و امنیت غذایی، مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و تقویت روابط تجاری بحث کردند و در عین حال بر تشدید رایزنی‌ها در مورد طیف وسیعی از مسائل منطقه‌ای توافق کردند».

در پایان این بیانیه آمده است: «آنها همچنین حمایت قوی خود از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در برابر جنگ غیرقابل قبول روسیه را تکرار کردند. در این چارچوب، ترکیه و ایالات متحده بر حمایت خود از یافتن راه حلی برای پایان دادن به جنگ تاکید کردند».

پیش از این، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه آنکارا نمی‌تواند از پیوستن کشورهای حامی تروریست به ناتو حمایت کند، گفت هیأت‌های سوئدی و فنلاندی زحمت سفر به ترکیه را به خود ندهند.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها