زلال قرآن (797)؛

ترکیب جسم و روح چه تاثیری در کمال انسان دارند؟

ترکیب جسم و روح چه تاثیری در کمال انسان دارند؟
شنبه 31 ارديبهشت 1401 - 10:18

با تامل در قرآن کریم، در این مطلب پاسخ این سوال را جستجو خواهیم کرد که ترکیب جسم و روح چه تاثیری در کمال انسان دارد؟

العالم ـ زلال قرآن
به هدایت آیات زیر:
1– آیات 12 تا 14 سوره مبارکه مومنون:
« وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ . ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ . ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّـهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ»
ترجمه: (و همانا ما آدمی را از گل خالص آفریدیم. آن‌گاه او را نطفه گردانیده و در جای استوار (صلب و رحم) قرار دادیم. آنگاه‌ نطفه را علقه و علقه را گوشت پاره و باز آن گوشت را استخوان ساختیم و سپس بر استخوانها گوشت پوشانیدیم (و پیکری کامل کردیم) پس از آن (به دمیدن روح پاک مجرد) خلقتی دیگرش انشا نمودیم؛ آفرین بر (قدرت کامل) خدای که بهترین آفرینندگان است).
2– آیه 3 سوره مبارکه تغابن:
« خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ»
ترجمه: (خدا آسمانها و زمین را به حق (و نظم احسن اتقن) آفرید و شما آدمیان را به زیباترین صورت برنگاشت، و بازگشت همه خلایق به سوی اوست).
خداوند علیم حکیم وجود انسان را در بهترین شرایط از نظر ترکیب بین جسم و روح و قوا و استعدادهای ذاتی خلق کرد، و دقیق ترین و پیچیده ترین روابط را بین اجزاء مختلف وجود او و همچنین با جهان پیرامون برقرار نمود، و همه آنها را وسیله عبودیت و بندگی او قرارداد تا بهترین و مناسب ترین فرصت برای رشد استعدادهای ذاتی او فراهم گردد.
به بیان دیگر: در ترکیب روح و جسم انسان، مشیت حکیمانه الهی این است که روح قدسی او که نفخه الهی است، در یک ارتباط تنگاتنگ و بسیار پیچیده با جسم او از یک طرف، و با مواهب عدیده پیرامون او از طرف دیگر، فرصت یابد تا با عبادت خالصانه و عبودیت صادقانه سیر کمالی خویش را طی کرده و با کسب کمالات لایق، شایسته، صفات حمیده و تخلق به اخلاق الله به موطن اصلی خویش یعنی پیشگاه باعظمت الهی رجوع نماید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها