روزنامه نگار فرانسوی‌تبار: ارتش اسرائیل ما را به دروغگویی مجبور می‌کند

روزنامه نگار فرانسوی‌تبار: ارتش اسرائیل ما را به دروغگویی مجبور می‌کند
شنبه 31 ارديبهشت 1401 - 22:34

یک روزنامه نگار دو تابعیتی اسرائیلی اعتراف کرد، ارتش رژیم صهیونیستی روزنامه نگاران را به دروغگویی و تحریف حقایق مجبور می‌کند.

العالم - فلسطین اشغالی

شارل اندرلین روزنامه نگار فرانسوی که تابعیت رژیم صهیونیستی هم دارد در یادداشتی در روزنامه هاآرتص بخش‌‌هایی از دروغگویی و تحریف حقایق توسط ارتش اسرائیل را رسانه‌ای کرد.

او که خبرنگار شبکه فرانس 2 است، کسی است که تصاویر قتل شهید محمد الدره را در اوایل انتفاضه دوم در سال 2000 میلادی توسط نظامیان صهیونیست را مستند و رسانه‌ای کرده بود.

او در یادداشتی که چند روز پیش در این رسانه عبری زبان منتشر شد از تفاوت بین رسانه‌های هدایت شده و روزنامه نگاری حرفه‌ای سخن گفت و افزود: از تجربه چند ده ساله‌ی خود به عنوان خبرنگار رسانه خارجی و شبکه تلویزیون اسرائیل که از سال 1996 آغاز شده است به این نتیجه می‌رسم که در اسرائیل خط رسانه‌ای موازی برای جایگزینی واقعیت‌ها وجود دارد.

فردای روزی که من در گزارشی از اقدام خودسرانه بنیامین نتانیاهو در گشودن تونل در زیر مسجد الاقصی را در فرانس 2 پخش کردم، از سوی سخنگوی ارتش اسرائیل توبیخ شدم، او به من گوشزد کرد باید می‌گفتم که فلسطینیان درگیری مسلحانه را آغاز کردند، اما من به او خبر دادم شرایط چنین نبود من خودم در محل حاضر بودم و به چشم خود وضعیت را دیدم، درگیری که در آن 17 نظامی اسرائیل و 100 فلسطینی کشته شدند.

اما سخنگو چندان توجهی به رخدادهای میدانی نداشت بلکه می‌خواست روایت اسرائیلی را در رابطه با این درگیری خونین به افکار عمومی بقبولاند.

این روزنامه نگار بعد از آن به روایت مرگ محمد الدره اشاره کرد و نوشت: یک ماه بعد از وقوع (این جنایت) خبر دار شدیم فرمانده منطقه جنوبی به همراه یک دانشمند فیزیک دارنده جایزه وزارت علوم اسرائیل که احیانا به عنوان کارشناس برای اثبات نظریه توطئه در صحنه حاضر می‌شود، تحقیقات خود را در رابطه با این قتل آغاز کردند، با این حال هیچ کس از ما به عنوان کسانی که این حادثه را به تصویر کشیدیم دعوت نکرد، تا در این رابطه نظری بدهیم.

تا آن که بعد از چند سال روایتی که ما آن را با دوربین خود به تصویر کشیدیم، تغییر کرده و ادعا شد، محمد الدره با آتش فلسطینی کشته شده است.

او سپس نمونه دیگری از دروغ گویی‌های رسانه‌ای اسرائیل را روایت کرده و نوشت: در 19 ژانویه 2009 و در اواخر عملیات سرب گداخته، ارتش اسرائیل بمبی بر روی منزل دکتر ابوالعیش پزشک معروف فلسطینی انداخت و باعث شد سه دختر و دختر برادرش در دم جان سپرده و دختر دیگری از خانواده به شدت زخمی شود.

لحظاتی بعد از وقوع این حادثه ارتش اسرائیل مسئولیت این اقدام را به عهده گرفت اما بعد از آن بود که سخنگوی ارتش اسرائیل و شماری از طرف‌های دیگر روایت‌های دیگری را با ادعاهای متفاوتی همچون شلیک از داخل منزل دکتر، یا اصابت موشک حماس به این منزل منتشر کردند.

او در جمع بندی یادداشت خود به قتل شیرین ابو عاقله خبرنگار فلسطینی پرداخته و نوشت:

امروز نیز نوبت به شیرین ابو عاقله می‌رسد، در واقع ما در مقابل تکرار داستان محمد الدره هستیم، در پی مرگ خبرنگار الجزیره شبکه 12 تلویزیون اسرائیل باز هم همان فیزیکدان و کارشناس پررنگ کردن نظریه توطئه را میزبانی کرد تا او بار دیگر فلسطینیان را عامل این قتل معرف کرده و با نظریه‌های فیزیکی اثبات کند که آتش از جانب فلسطینیان شلیک شده است.

من به عنوان یک روزنامه نگار وظیفه به تصویر کشیدن و ارسال امانتدارانه و حرفه‌ای واقعیت‌ها را دارم، اما به هر شکل باید اعتراف کرد اشغالگری سخت است و هیچ چیز هم نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها