اعتراف کیسینجر به افول آمریکا

اعتراف کیسینجر به افول آمریکا
چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 20:37

کارشناسان نصیحت هنری کیسینجر به جو بایدن را برای اجتناب از رویارویی با روسیه و چین، اعتراف صریح به افول آمریکا ارزیابی می کنند.

العالم _ آمریکا

به نظر می رسد آنچه درباره پایان سلطه آمریکا بر جهان گفته می شود، خواب و خیال نیست بلکه نشانه های آن در نوع رفتار و اقدامات و نیز در اضهارات مسئولان آمریکایی در مواجهه با مسائل حساس و مهم بین المللی مانند اوکراین، تایوان و سوریه دیده می شود، اقدامات و اظهاراتی که ناامید کننده، بی ثمر و از روی ناتوانی است و هیچ تاثیری ندارد و این در حالی است که آمریکا همواره سخن آخر را درمورد بیشتر مسائل بین المللی بر زبان می آورده است.

آمریکا که همواره امر و نهی می کرده است و دیگران می بایست از آن اطاعت می کرده اند، امروزه توان متوقف کردن حمله روسیه به اوکراین را ندارد و این در حالی است که آمریکا پیشتر ولودیمیر زلنسکی را تشویق می کرد تا از طریق درخواست برای پیوستن به ناتو، روسیه را تحریک کند.

آمریکا در پی این بحران هیچ راهی برای مقابله با روسیه جز تحریم و جنگ روانی نداشته است و این در حالی است که اندک زمانی که از آغاز این بحران گذشته، نه تنها شکست سیاست آمریکا بلکه ناتوانی آن را به اثبات رسانده است.

درست در زمانی که روسیه شرق اوکراین را به تصرف درآورده و این کشور را از همه مناطق ساحلی محروم کرده است، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را می بینیم که به رجب طیب اردوغان متوسل می شود تا با پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان ناتو موافقت کند، اقدامی که اردوغان پذیرش آن را به موافقت بایدن با ایجاد منطقه عاری از سلاح در شمال سوریه منوط کرده که به این معناست که آمریکا هم پیمان کُرد خود یعنی نیروهای سوریه دموکرات، قسد را در سوریه قربانی کند.

این در حالی است که اوضاع برای تحریم روسیه بر وفق مراد بایدن نیست زیرا بسیاری از کشورهای اروپایی همچنان برای یافتن جایگزینی برای نفت و گاز روسیه ناتوانند و روابط اقتصادی خود را با این کشور حفظ کرده اند.

در همین حال حرف و حدیث ها درمورد احتمال دیدار جو بایدن با محمد بن سلمان به منظور درخواست از وی برای افزایش تولید نفت در برابر برطرف کردن انزوای بن سلمان، اگر هم به واقعیت بپیوندد، چندان نتیجه بخش نخواهد بود زیرا سعودی نمی تواند خلأ ناشی از کمبود نفت و گاز روسیه را پر کند.

بر همین اساس بایدن برای مقابله با روسیه هیچ گزینه ای جز عمل کردن به نصیحت روباره پیر ندارد یعنی هنری کیسینجر وزیر اسبق خارجه آمریکا که تاکید کرده است که رویارویی با روسیه در اوکراین، در دراز مدت عواقب خطرناکی برای ثبات در اروپا خواهد داشت.

کیسینجر دوشنبه گذشته در سخنانی در اجلاس داووس گفت روسیه در طول 400 سال، بخشی اساسی از اروپا و ضامن توازن قوا در اروپا در مواقع اضطرار بوده است و اوکراین باید از بخشی از اراضی خود به نفع روسیه چشم پوشی کند.

این دیپلمات کهنه کار آمریکایی افزود این روابط دیرینه نباید از اذهان رهبران اروپایی محو شود همان گونه که نباید در برابر واداشتن روسیه به رفتن به سمت ائتلاف دائم با چین بی اعتنا باشند.

کیسینجر با هشدار درمورد طولانی شدن جنگ در اوکراین، بر ضرورت واداشتن این کشور به بازگشت به میز مذاکره با روسیه تاکید کرد و گفت بهترین گزینه برای اوکراین بی طرفی است و اینکه پلی بین روسیه و اروپا باشد.

وی از رهبران اروپا خواسته است تا اوکراین را وادار کنند تا به میز مذاکره با روسیه بازگردد، حتی اگر نتایج آن بسیار کمتر از چیزی باشد که اوکراین در پی آن است.

کیسینجر در همین حال از مقامات آمریکا خواسته است از رویارویی با چین درمورد تایوان خودداری کنند زیرا به گفته وی، تایوان نمی تواند در مرکز مذاکرات آمریکا و چین قرار گیرد.

بسیار واضح است که نصیحت هنری کیسینجر به مقامات کنونی آمریکا از این بابت نیست که وی خواستار صلح و امنیت بین المللی است بلکه به سبب آگاهی عمیق این دیپلمات کهنه کار از ناتوانی آمریکا در برابر قدرت های نوظهور بین المللی است که نمی توان با زبان قدرت نظامی و تحریم های اقتصادی با آنها سخن گفت زیرا استفاده از این زبان تبعات بسیار بزرگ و خطرناک برای آمریکا در پی خواهد داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها