اسپانیا موشک‌های ضد هوایی در لتونی مستقر می‌کند

اسپانیا موشک‌های ضد هوایی در لتونی مستقر می‌کند
شنبه 7 خرداد 1401 - 13:02

براساس اعلام منابع دولتی اسپانیا، وزارت دفاع این کشور قصد دارد یک آتشبار موشک‌های زمین به هوا در لتونی مستقر کند تا از این جمهوری بالتیک در برابر حمله هوایی احتمالی روسیه محافظت کند.

العالم - اروپا

این سامانه دفاع ضد هوایی مجهز به شش موشک «آمرآم» (AMRAAM) و یک رادار «سنتینل» (Sentinel) با برد بین هفت تا ۱۰ کیلومتر است.

ارسال این سامانه موشکی به معنای افزایش محدودتر تعداد سربازان ارتش اسپانیا در لتونی بین ۹۰ تا ۱۰۰ نفر خواهد بود و ظرفیت دفاعی قدرتمندی به گروه تاکتیکی چند ملیتی مستقر در این جمهوری بالتیک توسط ناتو ارائه خواهد کرد.

به نوشته ال پائیس، اسپانیا به نشانه تعهد خود به ناتو، حضور خود در لتونی را تقویت کرده و تا یک ماه دیگر در تاریخ ۲۹ و ۳۰ ژوئن (هشتم و نهم تیر ماه) میزبان نشست تاریخی اعضای ناتو در مادرید خواهد بود. پس از دو سال تعلیق به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹، امروز شنبه در اوئسکای اسپانیا، رژه سنتی روز نیروهای ارتش و روز دوشنبه، چهلمین سالگرد ورود اسپانیا به اتحاد آتلانتیک برگزار خواهد شد.

نشست سران ناتو در مادرید، علاوه بر ۳۰ رئیس دولت و کشورهای عضو سازمان، سران کشورهای سوئد و فنلاند را نیز گرد هم خواهد آورد. حضور سران ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند، چهار شریک ناتو در اقیانوس آرام نیز پیش‌بینی می‌شود.

اسپانیا از سال ۲۰۱۷ با یک گروه تاکتیکی متشکل از ۳۵۰ سرباز و تانک‌های جنگی لئوپارد و نفربرهای زرهی پیزارو در عملیات Enhanced Forward Presence (یک نیروی نظامی دفاعی و بازدارندگی ناتو در اروپای مرکزی و شمالی) شرکت کرده است. دولت اسپانیا در ماه مارس(اسفند) تصمیم گرفت تا این گروه مستقر در پایگاه آدازی در ۱۲۰ کیلومتری مرز روسیه را با یک یگان توپخانه با توپ‌های کالیبر ۱۵۵/۵۲، عناصر پشتیبانی لجستیکی و ۵۰۰ سرباز تکمیل و تقویت کند.

بر اساس این گزارش، با طولانی شدن جنگ اوکراین، ناتو در حال تقویت دفاع ضد هوایی کشورهای همسایه روسیه است. در حال حاضر در لهستان و در مجاورت پایگاه محل دریافت تسلیحات ارسالی کشورهای غربی به دولت اوکراین، ایالات متحده یک سامانه ضدهوایی موشک‌های پاتریوت مستقر کرده است. ارتش اسپانیا به دلیل داشتن یک واحد آتشبار پاتریوت در مرز ترکیه و سوریه نتوانسته است به لتونی پاتریوت ارسال کند و در نتیجه به سامانه NASAMS ساخت نروژ که دارای عملکرد مشابه است، متوسل شده است.

به گزارش ایرنا، با گذشت حدود دو هفته از آغاز جنگ اوکراین، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا در سفر به لتونی بر «تعهد تزلزل‌ناپذیر» اسپانیا به اوکراین و دفاع از اتحاد در برابر حمله روسیه تاکید کرد و گفت: اعضای ناتو متحد هستند و پیوند فراآتلانتیکی قوی‌تر از همیشه است.

اسپانیا به عنوان یکی از اعضای ناتو از جمله کشورهای اروپایی است که با شروع جنگ اوکراین، ارسال تسلیحات و پذیرش پناهجویان اوکراینی را آغاز کرده است.

پربیننده ترین خبرها