تلاش سفیر رژیم صهیونیستی برای تشدید تنش بین مغرب و الجزائر

تلاش سفیر رژیم صهیونیستی برای تشدید تنش بین مغرب و الجزائر
سه شنبه 10 خرداد 1401 - 14:43

سفیر رژیم صهیونیستی در تلاش برای تشدید تنش بین الجزائر و مغرب، بر حمایت تل‌آویو از موضع مغرب در خصوص صحرای غربی تأکید کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

«دیوید گوورین» سفیر رژیم صهیونیستی در مغرب از تحول در روابط دوجانبه بین تل‌آویو و رباط خبر داد.

گوورین در مصاحبه با نشریه آمریکایی «مدیا لاین» گفت که موضع اسرائیل در رابطه با منازعه منطقه‌ای مغرب با جبهه پولیساریو روشن است و تل‌آویو از پیشنهاد مغرب برای این منازعه که وی آن را «ساختگی» خواند، حمایت می‌کند.

سفیر رژیم صهیونیستی در مغرب در پاسخ به این سوال که این رژیم چگونه از مغرب حمایت خواهد کرد، گفت: «تصور می‌کنم این مسئله دیر یا زود توسط سران دو طرف بررسی شود».

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، این دیپلمات رژیم صهیونیستی گفت که تل‌آویو آماده بررسی موضوع صحرای غربی است و این موضوع در آینده نزدیک بررسی خواهد شد.

گوورین همچنین گفت که روابط بین رباط و تل‌آویو به سرعت و در مدت زمان کم پیشرفت کرده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مغرب بین رژیم صهیونیستی و حماس میانجی‌گری کند، گفت: «به عقیده من مغرب می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند همانگونه که در دهه‌های هشتاد و نود قرن گذشته ایفا می‌کرد و می‌تواند بار دیگر این نقش را ایفا کند چرا که از روابط خوبی با اسرائیل و کشورهای عربی برخوردار است».

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

فارس

پربیننده ترین خبرها