زلال قرآن (873)؛

نقش علم وعقل درتقوا آفرینی چیست؟

نقش علم وعقل درتقوا آفرینی چیست؟
يکشنبه 15 خرداد 1401 - 11:07

العالم - زلال قرآن

با برداشت از آیات زیر:
1– آیه 100 سوره مبارکه مائده:
«قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوااللَّـهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»
ترجمه: (بگو (ای پیغمبر): هرگز مردم پاک و ناپاک یکسان نخواهند بود هر چند (در جهان) بسیاریِ پلیدان تو را به شگفت آرد. پس ای خردمندان از خدا بترسید، باشد که رستگارشوید).
2– بخش آخرآیه 28 سوره مبارکه فاطر:
«...إِنَّمَا يَخْشَى اللَّـهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّـهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ»
ترجمه: (و از میان اصناف بندگان تنها مردمان عالم و دانا مطیع و خدا ترسند. البته خدا عزیز و توانا و بسیار بخشنده گناهان است).
3– آیه 7 سوره مبارکه آل عمران:
«هُوَالَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّـهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ»
ترجمه: (اوست خدایی که قرآن را بر تو فرستاد که برخی از آن کتاب آیات محکم است که اصل و مرجع سایر آیات کتاب خداست و برخی دیگر متشابه است، و آنان که در دلشان میل به باطل است از پی متشابه رفته تا به تأویل کردن آن در دین راه شبهه و فتنه‌ گری پدید آرند، درصورتی که تأویل آن را کسی جز خداوند و اهل دانش نداند؛ گویند: ما به همه کتاب گرویدیم که همه از جانب پروردگار ما آمده، و به این (دانش) تنها خردمندان آگاهند).
می توان گفت: عقل کمال یافته در پرتو علوم و معارف حقه الهیه است که موجب می شود تا انسان باعلم کافی به حدود خداوند و احکام دین مقدس اسلام، به چگونگی سیر در صراط مستقیم الهی معرفت کافی پیدا کرده و با حرکت در آن، تقوای الهی را رعایت نماید و با ترس از عاقبت ناگوار بی تقوائی، پرهیزگار شود تا در معرض رحمت بی انتهای خداوند رحمان قرارگرفته و راه رستگاری بپوید.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها