افقهی در گفتگو با العالم:

حذف دو دوربین نظارتی آژانس نخستین گام هشدار دهنده و قانونی است/ ایران حق مقابله به مثل دارد

چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 19:35

دیپلمات پیشین کشورمان اقدام ایران را در حذف دو دوربین نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی، نخستین گام هشدار دهنده و آن را قانونی دانست.

العالم _ ایران

سید هادی افقهی دیپلمات پیشین ایرانی، اقدام ایران را در قطع دو دوربین نظارتی متعلق به آژانس بین المللی انرژی اتمی در یکی از تاسیسات هسته ای خود، نخستین گام هشدار دهنده و قانونی دانست.

افقهی در گفتگو با بخش خبری شبکه العالم گفت ایران حق دارد مقابله به مثل کند هرچند همه گام هایی را که حق دارد برای رویارویی با تشدید تنش آژانس بین المللی انرژی اتمی بردارد، برنداشته است، تشدید تنشی که عامل آن تحریک رژیم اشغالگر صهیونیستی و آمریکا ضد ایران است.

افقهی افزود ایران درباره هر گونه اقدام تنش زا چه از نظر فنی و چه از نظر ادعاهای دروغین آژانس بین المللی انرژی اتمی ضد تهران هشدار داده است.

این دیپلمات پیشین ایرانی تاکید کرد همان گونه که بهروز کمالوندی سخنگوی آژانس هسته ای ایران در بیانیه ای وعده داد، اقدام ایران در قطع دو دوربین نظارتی، به عنوان نخستین اقدام است و اقدامات دیگری وجود دارد که ایران انجام خواهد داد.

سید هادی افقهی درباره بازتاب این اقدام بر مسیر مذاکرات هسته ای و صحنه بین الملل گفت این اقدام بر همکاری بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و متوقف کردن همه فعالیت ها حتی دوربین های عادی تاثیر خواهد گذاشت زیرا دوربین هایی که ایران آنها را قطع کرده، فراتر از چارچوب عادی پروتکلی است و بر همین اساس کمالوندی وعده داد که اقدامات دیگری در این راستا انجام خواهد شد.

افقهی تاکید کرد ایران به زودی در برابر این اقدامات تنش زا به ویژه ضد تنش زایی رژیم اسرائیل مقابله به مثل خواهد کرد، رژیمی که صدها کلاهک هسته ای دارد و بارها ایران را تهدید کرده است که به تاسیسات هسته ای آن حمله می کند و آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را بازخواست نکرده است با اینکه این رژیم به طور مستقیم و غیر مستقیم آشکارا اعلام کرده است که دانشمندان ایرانی را ترور می کند و تاسیسات هسته ای ایران را هدف قرار می دهد.

این دیپلمات پیشین ایرانی افزود اظهارات اخیر گروسی دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهارات و ادبیاتی صهیونیستی و آمریکایی است و ادبیات فردی بی طرف و نشان دهنده این نیست که آژانس خواهان محافظت از منافع همه اعضا است.

افقهی گفت ایران به راهکارهای قانونی تکیه می کند که مهم ترین آنها خارج شدن آژانس بین المللی انرژی اتمی از بی طرفی و خودداری از حمایت از ایران است زیرا در برابر الزامات ایران، آژانس نیز الزاماتی دارد که نخستین آنها حفظ بی طرفی است و دوم برآورده کردن نیازهای ایران به ابزارهای فنی و انتقال تکنولوژی برای پیشرفت تاسیسات هسته ای آن است و این در حالی است که آژانس نه تنها به وظیفه خود عمل نکرده بلکه به طرفی در نبرد تبدیل و از بی طرفی خارج شده است. آژانس هم اکنون به طرف سومی کنار آمریکا و اسرائیل تبدیل شده است و ایران این را نمی پذیرد.

این دیپلمات پیشین ایرانی تاکید کرد با توجه به اینکه نه آژانس بین المللی انرژی اتمی به وظایف خود پایبند است و نه گروه چهار به علاوه یک تحریم های اقتصادی ایران را برطرف کرده است، ایران حق مقابله به مثل دارد و امروزه هر اقدامی انجام می دهد، کاملا بر حق است زیرا قانون این حق را به ایران داده است که هرگاه یکی از طرف های توافق از وظایف و تعهدات خود در برابر ایران شانه خالی کند، مقابله به مثل کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها