حذف دوربین؛ پیام ایران به اربابان گروسی

حذف دوربین؛ پیام ایران به اربابان گروسی
چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 22:51

حذف دوربین اولین سطر از پیام ایران به اربابان گروسی است و درصورت تصویب قطعنامه امریکا و فرانسه و بریتانیا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای، سطرهای دیگر با حروفی درشت تر نوشته خواهد شد.

العالمکشکول

رژیم اسرائیل و به همراه آن امریکا و غرب از بیست سال پیش همواره ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم می کنند ، این درحالیست که ایران صرفا به دنبال دستیابی به انرژی هسته ای با اهداف مسالمت آمیز است ، وقتی که ایران خواست به این اتهامات پایان دهد، با شش قدرت بزرگ وارد مذاکراتی شد که این مذاکرات به امضای توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ منجر شد و ایران موافقت کرد که در ازای لغو تحریم های امریکا علیه ان کشور محدودیت هایی را در زمینه برنامه هسته ای خود اعمال کند اما امریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای خارج شد و تحریم های شدیدتر را علیه ایران اعمال کرد و اروپا هم این تحریم ها را به طور کامل علیه ایران اجرا کرد.

بنیامین نتنیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل از ترامپ در دوران ریاست جمهوری اش به خاطر عمل به توصیه وی درخصوص خارج شدن از توافق هسته ای تشکر کرد. به ادعای نتنیاهو ایران از توافق هسته ای به عنوان سرپوشی برای توسعه برنامه هسته ای خود استفاده می کرد.

عجیب اینجاست که این رژیم از زمان خارج شدن امریکا از توافق هسته ای درخواست هایش بیشتر شد و روزی نیست که ایران را به بهانه توسعه فعالیت های هسته ایش در سایه نبود توافق هسته ای تهدید به حمله نکند.

بعد از رفتن ترامپ و به قدرت رسیدن جو بایدن که معاون باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در زمان امضای توافق هسته ای بود، وی درجریان تبلیغات انتخاباتی خود همواره از تصمیم ترامپ در خارج شدن از توافق هسته ای با ایران انتقاد می کرد و بارها تاکید کرده بود که درصورت پیروزی در انتخابات به توافق هسته ای بازخواهد گشت.

اما در مقابل ایران به منظور اعتماد سازی تصمیم گرفت که وارد مذاکره با پنج قدرت به منظور لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران شود که دارو وغذا را نیز شامل می شود.

از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۸ و علیرغم خروج امریکا از توافق هسته ای ، و عدم پایبندی اروپا به تعهدات خود ، ایران به همکاری فراگیر خود با آژانس بین المللی انرژی هسته ای ادامه داد و این همکاری در چارچوب توافق پادمانی با آژانس و درچارچوب پروتوکول الحاقی بود که اجازه بازرسی های بدون اطلاع از تاسیسات هسته ای ایران را می دهد و آژانس ۱۴ گزارش را صادر کرد که در همه آن ها بر پایبندی ایران به توافق هسته ای و به صورت یکجانبه تاکید کرد.

اکنون و بعد از این سطح از همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، رافائل گروسی مدیر کل آژانس گزارشی را به شورای حکام آژانس ارائه کرد که در آن اطلاعات دروغینی را درباره ایران آورده است که از سوی اسرائیل ارائه شده که وی دو روز قبل از ارايه گزارش به آن جا رفته بود. و این مساله ای است که بنی گانتس به آن اقرار کرده بود . در مقابل ، گروسی همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای را به طور کامل نادیده گرفت. این مساله امریکا و سه کشور اروپایی شامل فرانسه ، بریتانیا و آلمان را تشویق کرد که پیش نویسی قطعنامه ای را ارايه کنند که در آن ایران را به همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای دعوت می کند.

در چنین وضعیت نابهنجاری ، ایران تصمیم گرفت که اقداماتی را در واکنش به این اقدام آژانس بین المللی انرژی هسته ای و گزارش های سیاسی آن اتخاذ کرد و امروز به کاهش بخشی از همکاری های خود اقدام کرد که جز تضمین ها و جز پایبندی های ایران نبود. ایران برخی از اقدامات را به نشانه حسن نیت خود انجام داده بود که از جمله آن می توان به کار گذاشتن دوربین های آژانس بین المللی انرژی هسته ای اشاره کرد و ایران دستور توقف فعالیت دوربین های فراپادمانی و دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا و فلومتر آژانس را صادر کرد.

این اقدام ، اولین سطر از پیام ایران به اربابان گروسی است و درصورت تصویب قطعنامه امریکا و فرانسه و بریتانیا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای، سطرهای دیگر با حروفی درشت تر نوشته خواهد شد.

بنابراین، منطقی نیست که ایران به همکاری خود با آژانس ادامه دهد، درحالیکه آژانس تصمیمات خود را نه با توجه به این همکاری بلکه بر اساس اطلاعات بنت اتخاذ می کند و مساله ای که مبرهن و قطعی است این است که اختلاف غرب با جمهوری اسلامی ایران به خاطر برنامه هسته ای مسالمت آمیز این کشور نیست ، بلکه به خاطر نظام جمهوری اسلامی و الگوی سیاسی آن است.

پربیننده ترین خبرها