تظاهرات سراسری در آمریکا؛ معترضان به خشونت مسلحانه به‌ خیابان‌ها می‌آیند

تظاهرات سراسری در آمریکا؛ معترضان به خشونت مسلحانه به‌ خیابان‌ها می‌آیند
شنبه 21 خرداد 1401 - 16:36

ده ها هزار شهروند آمریکا روز شنبه در واشنگتن دی سی پایتخت و سراسر این کشور برای درخواست از اعضای کنگره برای تصویب قانونی به منظور متوقف کردن خشونت مسلحانه در پی کشتار ماه گذشته "مه" در مدرسه ابتدایی تگزاس، راهپیمایی می کنند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش خبرگزای رویترز، گروه "راهپیمایی برای زندگانی ما" (ام اف او ال) هوادار ایمنی در برابر اسلحه گرم که توسط بازماندگان کشتار ۲۰۱۸ در دبیرستان پارکلند فلوریدا تشکیل شده، اعلام کردکه بیش از ۴۵۰ راهپیمایی برای امروز (شنبه) برنامه ریزی کرده که شامل گردهمایی هایی در نیویورک، لس آنجلس و شیکاگوست.

صدها هزار تن در راهپیمایی مارس ۲۰۱۸ این سازمان در پایتخت ایالات متحده تنها چند هفته پس از کشته شدن ۱۷ تن در دبیرستان ماریوری استون من داگلاس در پارکلند، برای زیر فشار قراردادن کنگره برای اقدام قانونی، به رغم مخالفت و جلوگیری جمهوری خواهان از هرگونه محدودیت تازه برای مالکیت سلاح، حضور یافتند.

به گفته برگزار کنندگان این رخداد، تنها پیام گردهمایی واشنگتن به سران سیاسی ایالات متحده، این است که بی عملی شما، شهروندان آمریکا را نابود می کند. ما دیگر اجازه نخواهیم داد در حالی که کشتار شهروندان ادامه یافته، بنشینید و نظاره گر باشید.

در حمله مسلحانه ۲۴ مه فردی در تگزاس، ۱۹ کودک دانش آموز و ۲ آموزگار جان باختند که تنها ۱۰ روز با کشتار نژادپرستانه دیگری در فروشگاهی در بوفالو در ایالت نیویورک فاصله داشت.

گروه ام اف او ال همچنین خواستار ممنوعیت مالکیت سلاح های تهاجمی، بررسی گسترده پیشینه متقاضیان خرید اسلحه و ایجاد سامانه ملی صدور مجوز، برای ثبت و نگهداری اطلاعات صاحبان سلاح در آن شده است.

سخنرانان گردهمایی واشنگتن شامل دیوید هاگ و ایکس گونزالس، بازماندگان فاجعه پارکلند و بنیانگذاران ام اف او ال، بکی پرینگل و رندی وینگارتن رئیسان بزرگ ترین اتحادیه های آموزگاران ایالات متحده و یولاندا کینگ نوه مارتین لوتر کینگ جونیور رهبر جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا، هستند.

احتمال موافقت سنا با مصوبه روز چهارشنبه مجلس نمایندگان تحت تسلط دمکرات ها برای در نظر گرفتن تدابیر گسترده برای ایمنی سلاح، به علت مخالفت جمهوری خواهان با اعمال محدودیت برای سلاح های گرم به بهانه نقض متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده در باره حق در اختیار داشتن اسلحه، وجود ندارد.

قانون اجازه حمل اسلحه یکی از قوانین مورد مناقشه در آمریکا است. عده بسیاری از مردم خواستار اعمال نظارت و محدودیت‌های شدیدتر در زمینه فروش سلاح هستند و عده‌ای دیگر معتقدند هیچ قانونی نباید حق آمریکایی‌ها برای حمل سلاح را به خطر بیندازد.

با گذشت نزدیک به ۲ هفته از تیراندازی مرگبار در مدرسه ای در تگزاس که به کشته شدن ۱۹ دانش آموز و ۲ تن از کارکنان آن، منجر شد، وقوع بیش از ۶۵۰ مورد حادثه تیراندازی در ۴۳ ایالت، به کشته شدن ۷۳۰ نفر در آمریکا منجر شده است.

داده‌های آرشیو خشونت با اسلحه آمریکا نشان می‌دهد که تیراندازی‌ها در آمریکا از زمان قتل عام کودکان در تگزاس هر روز رخ داده است. نرخ روزانه تیراندازی دسته جمعی در آمریکا به بیش از ۲.۴ حادثه در روز رسیده است.

به گزارش ایرنا، آرشیو خشونت با اسلحه آمریکا ۱۳ خرداد ماه گزارش داد که تا دوم ژوئن سال جاری (۲۰۲۲) بیش از ۸ هزار نفر بر اثر خشونت با سلاح گرم در آمریکا کشته و بیش از ۱۵ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

بر اساس گزارش شبکه خبری سی ان ان در سوم بهمن ماه ۱۴۰۰، برای هر ۱۰۰ آمریکایی حدود ۱۲۰ قبضه اسلحه وجود دارد که برای جهانیان این موضوع باور کردنی نیست.

وزارت امنیت داخلی آمریکا به تازگی نسبت به افزایش تهدید و احتمال افزایش خشونت و ناآرامی در این کشور طی چند ماه آینده هشدار داد.

وزارت امنیت داخلی آمریکا همچنین گفت که اهداف بالقوه شامل تجمعات عمومی، مؤسسات مذهبی، مدارس، اقلیت های نژادی و مذهبی، تأسیسات و کارمندان دولتی، زیرساخت های حیاتی، رسانه ها و مخالفان ایدئولوژیک در آمریکا هستند.

این نهاد آمریکایی اضافه کرد که عوامل تهدید اخیرا به دلیل نارضایتی شخصی، واکنش به رویدادهای جاری و پایبندی به ایدئولوژی‌های افراطی خشونت‌آمیز از جمله افراط‌ گرایی خشونت‌آمیز با انگیزه‌های نژادی یا قومیتی یا ضد دولتی، افزایش یافته اند.

پربیننده ترین خبرها