العالم - زلال قرآن
با توجه به اینکه «صفوة» بمعنی خلوص از هر آلودگی و «اَصفاء» بمعنی خالص گردانیدن، اختصاص دادن و اختیار و انتخاب کردن کسی برای کاری یا امر مشخصی است و «اصطفاء» بمعنی خالص شده، اختیار و انتخاب شده، صفت کسی است که بدلیل تسلیم محض الهی بودن از جانب خداوند برای انجام وظیفه ای بسیارسنگین و مهم برگزیده شده باشد، به گواه آیات زیر:
1- آیه 33 سوره مبارکه آل عمران با بیان:
« إِنَّ اللَّـهَ اصْطَفَىٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ»
ترجمه: (به حقیقت خدا، آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را برجهانیان برگزید).
انبیاء الهی بخصوص حضرت محمد مصطفی (ص) و اهل بیت معصومین آن حضرت از جمله مخلَصینی هستند که به گواه آیه 33 سوره مبارکه احزاب:
«...إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّـهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا»
ترجمه: (خدا فقط مىخواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر ] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند).
مشیّت خداوند سبحان این بوده که به فضل و عنایت خاصّه خویش هم وجود مبارکشان را از هر عیب و نقص و آلودگی و پلیدی و ناخالصی پاک و مطهر و خالص گردانیده و هم آنها را برای نبوت و رسالت وامامت وهدایت مردم درصراط مستقیم الهی، برگزیده است.
پس مخلَصین که درمرتبه اعلی اخلاص اند، کسانی هستند که خداوند سبحان آنها را برای خویش پاک و خالص قرارداده و لباس عصمت و طهارت پوشانده است، و آنها هم با تسلیم محض الهی بودن، تمام هستی خود را در کف اخلاص گذاشته و با عشق و محبت وافر تقدیم حضرت حق تعالی نموده اند، چنانکه درصحنه های بسیارحساس زندگی پر برکت انبیاء و اولیاء الهی بخصوص درصحنه امتحانات بزرگ آن بزرگواران، نظیر حضرت ابراهیم خلیل الرحمان (ع)، حضرت ایّوب (ع)، حضرت یعقوب (ع)، حضرت محمد (ص)، حضرت علی(ع)، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و دیگر حضرات معصومین (ع)، این حقیقت نمودِ عینی تاریخی پیدا کرده است.