واکنش جانسون به نزاع حقوقی اتحادیه اروپا و انگلیس بر سر پناهجویان

واکنش جانسون به نزاع حقوقی اتحادیه اروپا و انگلیس بر سر پناهجویان
شنبه 28 خرداد 1401 - 21:02

نخست وزیر انگلیس در اعتراض به حکم دادگاه حقوق بشر اروپا علیه انتقال پناهجویان از انگلیس به رواندا، اقدام دولتش را قانونی توصیف کرد.

العالم _ انگلیس

تلاش دولت انگلیس برای فرستادن مهاجران و پناهجویان به رواندا، به نزاع حقوقی جدیدی میان انگلیس و اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

هفته گذشته پس از کشمکش فراوان میان لندن و بروکسل بر سر عدم انتقال پناهجویان به رواندا، صدور حکمی از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا، مانع از پرواز هواپیمای حامل آنها شد. با این حال دولت انگلیس اصرار دارد که از اخراج پناهجویان کوتاه نمی‌آید.

دولت انگلیس با وجود اجرای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، همچنان یکی از امضا کنندگان کنوانسیون حقوق بشر اروپا است. «دومینیک راب» وزیر دادگستری و معاون جانسون در واکنش به حکم دادگاه اروپا اعلام کرد انگلیس از این کنوانسیون خارج نخواهد شد اما این حکم را «اشتباه» توصیف کرد.

بوریس جانسون روز شنبه گفت اطمینان دارد که طرح دولتش برای انتقال این پناهجویان قانونی است.

جانسون در این‌باره افزود: «تمامی دادگاه‌ها در کشور گفته‌اند که مانعی نمی‌بینند. هیچ دادگاهی در کشور حکم صادر نکرده که این سیاست غیرقانونی است».

نخست‌وزیر انگلیس در جمع خبرنگاران گفت: «ما به قانونی بودن و مشروع بودن آنچه در حال انجام دادن آن هستیم اطمینان داریم و همین سیاست را دنبال خواهیم کرد».

علاوه بر جانسون، «پریتی پتل» وزیر کشور انگلیس هم روز شنبه در واکنش به حکم دادگاه حقوق بشر اروپا، در مصاحبه‌ای آن را «مفتضحانه» توصیف کرد.

پتل درباره این دادگاه گفت: «آنها پیش‌تر از چنین حکمی استفاده نکرده‌ بودند و این مسئله در مورد انگیزه و عدم شفافیت آ‌نها این سوال را ایجاد می‌کند».

نزاع حقوقی میان لندن و بروکسل در حالی شدت گرفته است که هفته گذشته نیز اتحادیه اروپا در واکنش به تلاش انگلیس برای حذف بخشی از توافق برگزیت، به اقدام حقوقی علیه این کشور روی آورد.

«ماروس سفکوویچ» معاون رئیس کمیسیون اروپا در کنفرانسی خبری در بروکسل اعلام کرد که بابت تلاش لندن برای لغو یک‌جانبه بخشی از توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، اقدام حقوقی علیه این کشور را از سر گرفته است.

اقدام حقوقی اتحادیه اروپا علیه انگلیس سال ۲۰۲۱ کلید خورد اما اروپایی‌ها آن را به طور موقت متوقف کرده بودند. اکنون در صورتی که لندن ظرف دو ماه پاسخی به بروکسل ارائه نکند، پرونده به دیوان دادگستری اروپا ارسال خواهد شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها