العالم - زلال قرآن
در ابتدای زندگی، آدمی از یک طرف به جهل وضعف قدرت تشخیص درست حقایق مبتلا بوده و ازطرف دیگر گرفتار کششها و گرایشهای بسیار قوی نیازهای غریزی غیرارادی است، ولی درمراحل رشد که کمکم غرائز غیرفعال قبلی فعال میشوند و امیال تنوع بیشتری پیدا کنند و نیازهای کاذب نیز به آنها افزوده می گردند و اراده آدمی هم برآنها حاکمیت پیدا میکند، نیازها بصورت هواهای نفسانی و امیال حیوانی سرکش و غیرقابل کنترل ظاهر میگردند، فعال شدن این احساس نیازها، تعلقات و وابستگی تدریجی آدمی به مواهب و زخارف دنیایی را بدنبال دارد که موجب سرگرمی و اشتغال فکروذهن او به وسائل و ابزارها از یک طرف و لذت های حاصل ازمواهب مادی ازطرف دیگرمی شود، بدیهی است که استمرارچنین وضعیتی سبب غفلت ازخدا و قیامت و انحراف آدمی ازصراط مستقیم کمال می گردد.
سرگرمی و اشتغال فکر و ذهن به مواهب مادی و دلبستگی و وابستگی بآنها کم کم نفس آدمی را مستعد تاثیر پذیری از اغواها و وساوس شیاطین جنی و انسی نموده و زمینه های آلوده شدن آن به گناهان ومعاصی را فراهم می سازد، چرا که وقتی انسان درچنبره تارو پودهای زندگی مادی روزمره اسیرشود، تدریجاً فریفته زرق و برق های مظاهرفریبنده آن می گردد وعملاً خود را دربرابرمنابع بسیارمحدود مادی ازسوئی، و نیازها و تقاضا های نامحدود نفس خود ازسوی دیگر، گرفتارخواهد دید، که نه تنها ذهن و فکر او را کاملاً بخود مشغول می کنند، بلکه بصورت یک معضل لاینحل درزندگی او خود نمائی می نمایند، این امرسبب می شود تا آدمی خود را ملزم به چاره اندیشی برای حل مشکلات ناشی ازآن بداند، و این باور، غفلت از جنبه عقلانی روح و خدا و قیامت را تشدید نموده و امرانحراف از مسیرحقیقی «حُبّ ذات» را تقویت مینماید.