آیا ناتو عربی-صهیونیستی پا به عرصه وجود خواهد گذاشت؟

آیا ناتو عربی-صهیونیستی پا به عرصه وجود خواهد گذاشت؟
يکشنبه 5 تير 1401 - 21:53

کارشناسان و ناظران بر این باورند که ناتوی عربی که ایالات متحده در تلاش است آن را در منطقه، تحت فرماندهی اسرائیل تشکیل دهد، طرحی شکست خورده است که به همتای خود یعنی «معامله قرن» خواهد پیوست.

العالم - نظرکده

کارشناسان سیاسی می گویند ائتلاف پدافند هوایی منطقه دارای تناقضات فراوانی است به عنوان مثال کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، و نیز قطر و عمان به آن دعوت شده اند، در حالی که روابط ایران با این کشورها خوب است و بین ایران و این کشورها، بیش از 25 معاهده و توافقنامه تنظیم شده است.

ایران روابط خوبی با عراق دارد و درباره مصر و اردن نیز، ایران نه با مصر و نه با اردن، تنشی ندارد.

کارشناسان ایرانی تاکید می کنند که این اتحاد فقط روی کاغذ خواهد بود به عرصه ظهور نخواهد رسید و سرنوشت آن، مشابه سرنوشت اتحاد قبلی در دوره دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.

ترامپ به عربستان رفت، ائتلاف 42 کشور اعلام شد که سیستمی برای مقابله با آنچه تروریسم در منطقه خوانده شد، ایجاد کنند. اما هیچگاه محقق نشد و این ائتلاف شکست خورد.

کارشناسان سیاسی معتقدند که این هیاهوی نظامی و جنگ روانی برای سرپوش گذاشتن بر عادی سازی روابط عربستان سعودی با رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

کارشناسان سیاسی تاکید می کنند که عربستان سعودی، ترس و وسواس زیادی نسبت به پهپادها و موشک ها دارد، اما رژیم صهیونیستی می داند که در آینده اگر جنگی رخ دهد، در معرض حملات موشکی و پهپادی قرار خواهد گرفت، بنابراین نگرانی رژیم صهیونیستی از این تسلیحات بیشتر شده است و حتی بیشتر از نگرانی از دستاوردهای هسته ای است. این دقیقاً چیزی است که آمریکا را قادر می سازد کشورهای دیگر را بدین بهانه، حول این محور جمع کند.

کارشناسان سیاسی خاطرنشان می کنند که تشکیل ناتوی عربی یک ایده آمریکایی است که ممکن است برای اولین بار منجر به تشکیل ارتش عربی تحت مدیریت رژیم صهیونیستی شود. این ایده، یعنی مشارکت افسران رژیم صهیونیستی در خاک اردن که برای ماهیت این کشور بسیار خطرناک است.

پربیننده ترین خبرها