رژیم صهیونیستی اهل مذاکره با لبنان در باره میدان نفتی کاریش نیست

رژیم صهیونیستی اهل مذاکره با لبنان در باره میدان نفتی کاریش نیست
چهارشنبه 8 تير 1401 - 12:04

رژیم صهیونیستی که سرزمین های فلسطین و کشورهای دیگر منطقه را در طول 70 سال موجودیت نامشروع خود، تحت اشغال دارد، اعلام کرده که اهل مذاکره و گفت و گو در باره میدان نفتی «کاریش» در خط مرزی شماره ۲۹ با لبنان نخواهد بود.

العالم ـ فلسطین اشغالی

کارن الهرار وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در اظهاراتی تهدید آمیز که امروز (چهارشنبه) در رسانه های عبری بازتاب یافت، گفت: «قاطعانه می گوییم که میدان نفتی کاریش در مناطق مورد مناقشه [با لبنان] قرار ندارد و به دلیل اسرائیلی بودن این میدان، قابل مذاکره نیست و بحث درباره این پرونده ثمری نخواهد داشت.»

الهرار ادعا کرد که تیم مذاکره کننده اسرائیل در حال تلاش برای دستیابی به اجماع در مورد مناقشه جاری با لبنان بر سر منابع گازی در دریای مدیترانه و پرونده تعیین مرزهای دریایی است.

این مقام رژیم صهیونیستی ادامه داد که «برای حل مناقشه مرزهای دریایی با لبنان کار می کنیم و نیروهای ما برای هر سناریویی آماده هستند؛ اسرائیل آماده مذاکره است و با حسن نیت به آن می نگرند.»

وی افزود: «تیم مذاکره کننده اسرائیل در چند روز گذشته با طرف مقابل جلسه ای برگزار کرد و اگر اتفاق جدیدی رخ دهد، موضع خود و نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد.»

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی ادعا کرد که «اسرائیل برای حل این پرونده آمادگی دارد تا از طریق میانجی آمریکایی با لبنان به تفاهم برسد.

وی در پاسخ به اینکه آیا اسرائیل از تبدیل شدن موضوع به تنش نظامی با حزب الله می ترسد، گفت: «نیروهای اسرائیلی برای هر سناریویی آمادگی دارند و به طرف مقابل پیشنهاد می کنم به راه حلی برسند زیرا تهدید فایده ای ندارد..»

وزارت انرژی رژیم صهیونیستی شنبه گذشته اعلام کرده بود که مذاکره کنندگان این رژیم درباره اختلافات مرزی دریایی با لبنان با نماینده آمریکا که نقش میانجی را دارد، دیدار وگفت وگو کردند و هیأت مذاکره کننده اسرائیلی آخرین تحولات از سفر نماینده آمریکا به لبنان را شنید و طرفین برای پیشبرد مذاکرات گفت وگو کردند.

اختلاف بین رژیم صهیونیستی و لبنان بر سر مرزهای دریایی مانع از اکتشاف انرژی در بخش‌هایی از مدیترانه شرقی شده است و خطر تشدید تنش‌ها بین دو طرف را به دنبال دارد.

مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی برسر مرزها و منابع دریایی با میانجی گری «آموس هوکشتیان» نماینده آمریکا در جریان است.

هوکشتاین ۲۴ خردادماه پس از ورود یک کشتی حفاری به محدوده آب‌های لبنان و درخواست مسئولان لبنانی برای میانجیگری و از سرگیری مذاکرات با رژیم صهیونیستی به بیروت آمد و با مسئولان لبنانی گفت وگو کرد.

میدان نفتی کاریش در خط مرزی شماره ۲۹ که لبنانی‌ها آن را مرز دریایی این کشور می‌دانند، قرار دارد و آنها اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی در این میدان را تجاوز، اشغالگری و غیرقانونی اعلام کرده اند.

پربیننده ترین خبرها