تاکید «تاکایف» بر استفاده از راه آهن «قزاقستان-ترکمنستان-ایران»

تاکید «تاکایف» بر استفاده از راه آهن «قزاقستان-ترکمنستان-ایران»
جمعه 10 تير 1401 - 09:28

رئیس جمهور قزاقستان با اشاره به افزایش مراودات اقتصادی کشورهای منطقه در 5 ماهه اول سال 2022، خواستار استفاده حداکثری از راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران شد.

العالم - آسیا

«قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان گفت:، در شرایط شکستن زنجیره‌های سنتی لجستیکی، ارتباطات حمل و نقلی به یک عامل کلیدی در رشد پایدار و تقویت روابط اقتصادی بین کشورهای حوزه خزر تبدیل می‌شود.

وی افزود: نقش مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر برای تضمین جریان‌های ترانزیتی بین اروپا، آسیای مرکزی و چین به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

به گفته رئیس جمهور قزاقستان، در نتیجه 5 ماهه اول امسال، حجم حمل و نقل محموله‌های قزاقی در این مسیر 2.5 برابر و مجموع مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر بیش از 9 درصد بیشتر شده است.

تاکایف همچنین خاطرنشان کرد: قزاقستان به منظور افزایش حجم محموله‌های دریایی، نوسازی زیرساخت‌های بندری و توسعه نیروی دریایی را آغاز کرده است.

وی افزود: ما باید به طور مشترک و سریع مسائل سازمانی فوری را حل کنیم و به توسعه بیشتر کریدور امیدوار کننده شمال – جنوب توجه داشته باشیم.

رییس جمهور قزاقستان خاطرنشان کرد، برای این امر می‌توان از ظرفیت‌های راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران که کوتاه ترین مسیر بین شرق آسیا و کشورهای حوزه خلیج فارس است، حداکثر استفاده را کرد.

وی افزود: این راه حل جدید لجستیکی امکان طی کردن مسیر بیش از 6 هزار کیلومتری ظرف تنها 12 روز را فراهم می‌کند.

به گزارش فارس، رئیس جمهور قزاقستان همچنین گفت: این کشور پتانسیل افزایش صادرات گوشت و لبنیات را دارد. به منظور تقویت تعامل تجاری بین کشورهای ساحلی دریای خزر، توسعه مداوم زیرساخت لجستیکی مدرن ضروری است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم یک هاب غذایی خزر که تجارت متقابل با حداقل هزینه را افزایش می‌دهد، ایجاد شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که ساخت مراکز توزیع عمده فروشی مدرن با سیستم پیشرفته فناوری انبارداری، ذخیره‌سازی و فروش محصولات غذایی در قزاقستان آغاز شده است.

پربیننده ترین خبرها