توافق رژیم صهیونیستی و لهستان برای عادی سازی روابط به رغم تنش اخیر

توافق رژیم صهیونیستی و لهستان برای عادی سازی روابط به رغم تنش اخیر
سه شنبه 14 تير 1401 - 13:59

رادیو اسرائیل گزارش داد که رئیس رژیم صهیونیستی و رئیس جمهور لهستان درمورد بازگشت مناسبات دیپلماتیک میان دو طرف توافق کردند.

العالم - اروپا

به گزارش آناتولی، این ازسرگیری روابط در پی قطع رابطه‌ای صورت می‌گیرد که پس از تصویب قانونی توسط لهستان در مخالفت با برعهده گرفتن مسئولیت هولوکاست رخ داد.

بر اساس این قانون که در اوت سال گذشته تصویب شد، بر عدم امکان شکایت از لهستان و درخواست غرامت از آن به دلیل رخدادها در جنگ جهانی دوم یا درخواست برای غرامت برای املاک یهودیان در لهستان تاکید شده است.

در پی این قانون، اسرائیل سطح روابط با لهستان را کاهش داد و بعد از آنکه مسئولان لهستانی سفیر خود در اسرائیل را برای انجام رایزنی‌هایی فراخواندند، اسرائیل به سفیر لهستان اجازه بازگشت نداد. تل‌آویو نیز فقط یک مسئول کنسولگری خود در ورشو را نگه داشت و سفیر رسمی اعزام نکرد.

رادیو اسرائیل گزارش داد که اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی با آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان صحبت کرده و هر دو درمورد بازگشت روابط دیپلماتیک توافق کردند. بر اساس این تفاهم، یک سفیر اسرائیلی به لهستان اعزام می‌شود و یک سفیر جدید برای لهستان در تل‌آویو تعیین می‌گردد.

قانونی که لهستان تصویب کرده بود و در پی آن روابط با تل‌آویو متشنج شد، توانایی یهودیان برای بازپس گیری دارایی‌هایشان که طی جنگ جهانی دوم مصادره شده بود، محدود می‌کرد.

رئیس رژیم صهیونیستی و رئیس جمهور لهستان نسبت به حل مسائل دیگر میان دو طرف در آینده از طریق گفتگوی صادقانه و صریح و با احترام متقابل، ابراز امیدواری کردند.

یاکوب کوموخ، مشاور رئیس جمهور لهستان در امور سیاست خارجه گفت: ما برای اصلاح رابطمان با اسرائیل تلاش می‌کنیم. نه شکست خورده و نه پیروزیم. فرصت دیگری به عادی سازی روابط می‌دهیم.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها