افشاگری «الاخبار» درباره دومین عملیات حزب‌الله علیه صهیونیست‌ها

افشاگری «الاخبار» درباره دومین عملیات حزب‌الله علیه صهیونیست‌ها
چهارشنبه 15 تير 1401 - 14:00

یک روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه خبر داد که حزب‌الله پیش از عملیات اعلام شده در روز شنبه، یک عملیات دیگر روز چهارشنبه قبل از آن انجام داده است.

العالم ـ لبنان

روزنامه «الاخبار»، امروز (چهارشنبه)، از دومین عملیات حزب‌الله لبنان بر فراز سکوی گازی «کاریش» و پیام تل‌آویو از طریق میانجی‌های اروپایی به حزب‌الله خبر داد.

حزب‌الله لبنان، شامگاه شنبه، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که برای هشدار به رژیم صهیونیستی سه پهپاد غیرمسلح خود را به سکوی گازی کاریش فرستاده است.

عملیات اول و دوم حزب‌الله

روزنامه الاخبار به نقل از منابع آگاه در این خصوص خبر داد: «پهپادهایی که شنبه گذشته پرتاب شدند، اولین عملیات نبود، بلکه یک عملیات دیگر نیز پیش از آن در روز چهارشنبه انجام شد.»

منابع مذکور اضافه کردند: «آمریکایی ها گیج شدند و برای سؤال درباره آنچه رخ داد چندین بار تماس گرفتند.» طبق گفته این منابع، «پاسخ این بود که آن‌ها نباید غافلگیر شوند چراکه از پیش از موضع اعلام‌شده از سوی مقاومت آگاهی داشتند که تأکید کرده بود تا زمانی که توافق تکمیل نشده است، به اسرائیل اجازه استخراج گاز را نخواهد داد.»

منابع مذکور که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشده، اظهار داشتند که عملیات پهپادی حزب‌الله به دو دلیل انجام شد که اولین دلیل آن پاسخ مبهمی بود که «دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت به رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان و نخست‌وزیر لبنان داده بود.

بر اساس این گزارش، برخلاف ادعای برخی درباره مثبت بودن اظهارات طرف آمریکایی، حزب‌الله و برخی از افراد مرتبط با این پرونده اعتقاد داشتند که پاسخ شفاهی سفیر آمریکا قابل تأویل و تفسیر است و این پاسخ «اطمینان‌بخش نبوده و در آن هیچ چیز نهایی وجود نداشته است.»

منابع یادشده در ادامه افزودند که دلیل دوم، اقدام تحریک آمیز تل‌آویو در روشن کردن «مشعل گاز» سکوی کاریش بود که این گام معمولا از استخراج گاز حکایت دارد.

پیام‌ تل‌آویو به حزب‌الله: تمایلی به جنگ و تنش با شما نداریم

الاخبار در گزارشی دیگر همچنین خبر داد که شامگاه شنبه، حزب‌الله چند تماس از برخی طرف‌هایی اروپایی و سازمان ملل دریافت کرد که می‌گفتند با خود پیامی از طرف تل‌آویو دارند.

بنابر این گزارش، مضمون این پیام‌ این بوده است: «یک اقدام تنش‌زای خطرناک می‌تواند مذاکرات را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ اما اسرائیل می‌خواهد وضعیت را مهار کند و تمایلی به تنش یا جنگ ندارد، بلکه می‌خواهد تداوم مذاکرات را تا زمان دست‌یابی به یک راهکار تضمین کند.»

میدان گازی کاریش مورد مناقشه لبنان و رژیم صهیونیستی است. تل آویو مدعی است که میدان گازی کاریش، در آب‌های مورد مناقشه نیست، بلکه در منطقه اقتصادی انحصاری رژیم صهیونیستی واقع شده است.

از اکتبر سال ۲۰۲۰ مذاکرات فنی میان رژیم صهیونیستی و لبنان برای حل اختلافات مرزی دریایی با میانجی‌گری آمریکا آغاز شد. در ماه می گذشته لبنان به خاطر محاسبات اشتباهاتی پیشین، منطقه مورد مناقشه را از خط ۲۳ به خط ۲۹ تغییر داد و این منطقه مورد مناقشه به ۱۴۰۰ کیلومتر رسید.

جنبش حزب الله لبنان، شامگاه شنبه هفته جاری، در بیانیه‌ای از ارسال سه پهپاد غیرمسلح به میدان گازی کاریش در پاسخ به اقدام تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی خبر داد.

حزب‌الله اعلام کرد که گروه شهیدان «جمیل سکاف» ‏و «مهدی یاغی»، سه پهپاد غیرمسلح و در اندازه‌های مختلف به سمت منطقه مورد مناقشه میدان «کاریش» ارسال کردند. مقاومت لبنان تأکید کرد که مأموریت این پهپادها شناسایی بوده و «مأموریت مورد نظر انجام شده و پیام نیز [به صهیونیست‌ها] رسیده است.»

به گزارش فارس، حزب‌الله در حالی این بیانیه را صادر کرد که ارتش رژیم صهیونیستی لحظاتی پیش از آن مدعی شد سه پهپاد حزب‌الله را که به سوی سکوی گازی کاریش در شرق دریای مدیترانه در حرکت بودند، سرنگون کرده است.

پس از بیانیه حزب‌الله، یک منبع صهیونیستی نیز تأیید کرده بود که پهپادهایی ارسالی حزب‌الله، غیرمسلح بوده‌اند.

پربیننده ترین خبرها