نگرانی سازمان ملل درباره استفاده ارتش اوکراین از «سپر انسانی»

نگرانی سازمان ملل درباره استفاده ارتش اوکراین از «سپر انسانی»
شنبه 18 تير 1401 - 13:17

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که نیروهای اوکراینی یک آسایشگاه سالمندان را پایگاه نظامی و به نوعی سپر انسانی کرده‌اند.

العالم - امریکا - اروپا
سازمان ملل اعلام کرد، حمله نیروهای روس به یک آسایشگاه سالمندان در اوکراین به خاطر استفاده نیروهای اوکراینی از این محل به عنوان پایگاه نظامی بود.

به نوشته وبگاه خبری «یو اِس نیوز»، دو هفته پس از شروع جنگ اوکراین، نیروهای روس یک آسایشگاه سالمندان را محاصره کرده و تبادل آتش آن‌ها با نیروهای اوکراینی به وقوع آتش‌سوزی در این ساختمان منجر شد و شماری از پرستاران و افراد کم‌توان به جنگل گریختند.

در آن زمان، مقامات اوکراینی از این حادثه استفاده تبلیغاتی زیادی کرده و ادعا کرده بود طی حمله بی‌دلیل روس‌ها به این مرکز، بیش از ۵۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

با این حال گزارش جدید سازمان ملل نشان داده که نیروهای اوکراینی تا حد زیادی بابت این حادثه مقصر هستند زیرا چند روز قبل از حمله روس‌ها به این ساختمان، سربازان اوکراینی در داخل آن سنگر گرفته و عملاً آن را به هدفی برای نیروهای روس تبدیل کرده بودند.

سازمان ملل در این گزارش می‌افزاید، حداقل ۲۲ نفر از ۷۱ بیمار حاضر در این ساختمان از تبادل آتش اوکراینی‌ها و روس‌ها جان به در برده‌اند اما در مورد تعداد افراد جان باخته عددی در این گزارش درج نشده است.

در این گزارش که توسط دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل تهیه شده است، این جمع‌بندی دیده نمی‌شود که نیروهای اوکراینی یا روسی مرتکب جنایت جنگی شده باشند.

در عین حال این دفتر در گزارش خود درباره استفاده بالقوه نیروهای اوکراینی از «سپرهای انسانی» جهت جلوگیری از انجام عملیات نظامی در مناطق خاص ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش فارس، دو ماه قبل در نشست غیر رسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد موسوم به «فرمول آریا»، دیپلمات‌های روسیه شواهد گسترده‌ای از جنایات ارتش اوکراین و گروه‌های ملی‌گرا را ارائه کردند که به‌ویژه خروج غیرنظامیان را با مشکل مواجه کرده است.

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که مقامات اوکراین و حامیان غربی آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا این حقیقت تلخ در کانون توجه قرار نگیرد.

پربیننده ترین خبرها