سفر بایدن به عربستان در زمان نزدیک شدن سعودی به روسیه

سفر بایدن به عربستان در زمان نزدیک شدن سعودی به روسیه
چهارشنبه 22 تير 1401 - 18:27

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات سعودی نوشت: در حالی که بایدن رئیس جمهور آمریکا برای سفر به عربستان سعودی آماده می شود، ریاض بیش از هر زمان دیگری به روسیه نزدیک شده است و هیچ برنامه ای برای قطع ارتباط با مسکو یا کمک به واشنگتن از طریق صارات مقدار بیشتری نفت خام ندارد.

العالم – عربستان سعودی

به نوشته این روزنامه، همکاری رو به رشد روسیه و سعودی که ریشه در ظرفیت عظیم تولید نفت آنها دارد، باعث دگرگونی معادله نفت در برابر امنیت میان واشنگتن و ریاض شده است، معادله ای که حدود نیم قرن پس از پایان جنگ جهانی دوم ادامه داشت.

این روزنامه خاطرنشان کرد که قبل از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، سعودی‌ها درخواست‌های غرب برای صادرات بیشتر نفت برای کمک به کاهش قیمت‌ آن را نادیده گرفتند، قیمتی که در ماه مارس به حدود 140 دلار در هر بشکه افزایش یافت و از اواخر فوریه عمدتاً بالای 100 دلار در هر بشکه باقی مانده است.

این گزارش افزود که عربستان سعودی متحد نزدیک واشنگتن در جنگ سرد و پایگاه نیروهای آمریکایی در جنگ خلیج فارس در سال 1991 بود اما روابط دو طرف به خاطر تلاش باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا برای توافق هسته ای با ایران در سال 2015 رو به تیرگی نهاد.

در دوران دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا که از توافق خارج شد، ایالات متحده برای تقویت روابط با ریاض کوشید، اما قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه در سال 2018 باعث تنش در روابط شد و غرب از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی فاصله گرفت.

این در زمانی بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روابط شخصی خود را با شاهزاده جوان تعمیق بخشید.

به گفته مقام های آمریکایی، بایدن مصمم است تا گرایش سعودی به روسیه را کاهش دهد به این دلیل که این گرایش مانعی در مسیر تلاش بایدن برای کاهش تورم و پیروزی حزب دمکرات در کنگره است به همین دلیل وی قصد دارد این هفته با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی و پسرش یا همان ولیعهد که اداره کننده واقعی امور کشور است، دیدار کند.

در این میان، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: یکی از موضوعاتی که در دستور کار رهبران دو کشور قرار دارد، نفت است.

همزمان مقامهای سعودی گفتند که به تصمیم گیری درباره نفت از طریق اوپک و با مشورت روسیه متعهدند زیرا قیمت های بالای نفت به روسیه کمک می کند تا هزینه جنگ در اوکراین و ضربه زدن به اقتصاد غرب را تامین کند.

وی خاطر نشان کرد: از نظر سعودی، اتحاد با روسیه، فشار بر ریاض به خاطر کاهش شدید تولید نفت و افزایش قیمت نفت که واشنگتن از آن راضی نیست را می کاهد.

از سوی دیگر، حمایت سعودی از روسیه در جنگ اوکراین باعث ناامیدی غرب شده است.

این گزارش می افزاید: در اواخر سال 2021، زمانی که روسیه نیروهای خود را در مرز اوکراین مستقر کرد، مقامهای نفتی روسیه و عربستان توافق کردند که اجازه دهند قیمت نفت افزایش یابد.

به نوشته وال استریت ژورنال، حتی اگر بایدن بتواند سعودی ها را متقاعد کند که در روابط با مسکو تجدید نظر کنند، ریاض نمی تواند به آمریکا در زمینه قیمت نفت کمک بیشتری ارائه کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها