کرملین حمایت مسکو از صربستان را اعلام کرد

کرملین حمایت مسکو از صربستان را اعلام کرد
دوشنبه 10 مرداد 1401 - 17:51

همزمان با بروز تنش میان نیروهای امنیتی و اقلیت صرب‌تبار در شمال کوزوو، کرملین حمایت کامل مسکو از صربستان را در جریان این درگیری‌ها اعلام کرد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر رئیس جمهوری روسیه در اظهاراتی ضمن اعلام حمایت تام مسکو از صرب‌های ساکن شمال کوزوو در جریان تنش‌های شب گذشته میان نیروهای امنیتی و اقلیت صرب‌تبار در این منطقه تاکید کرد که باید حقوق صرب‌ها در جریان حل این درگیری‌ها تضمین شود.

بر اساس این گزارش، اختلاف‌ها میان دو طرف در تاریخ ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) پس از آنکه پریشتینا، خودروهای صرب که به این منطقه وارد می‌شوند را به استفاده از پلاک و مدارک صادره از کوزوو ملزم کرد، شدت گرفت.

به گزارش رویترز، یک سال پیش از این نیز دولت کوزوو تلاش کرده بود تا پلاک خودروهای این منطقه را یکدست کند که در اجرای آن ناکام ماند.

پس از تنش‌های شب گذشته، دولت کوزوو تصمیم گرفت تا اجرای برنامه پلاک واحد را یک ماه به تاخیر انداخته و به ۱ سپتامبر (۱۰ شهریور) موکول کند.

پسکوف با بی‌اساس خواندن خواسته‌های مقامات کوزوو، اقدام آن‌ها در به تاخیر انداختن اجرای این برنامه را تحسین و خاطر نشان کرد که این اقدام پریشتینا از تنش‌ها می‌کاهد اما این مساله به طور کامل حل نشده و مهم است طرفین در این زمینه محتاطانه عمل کنند.

به گزارش ایرنا، رسانه‌های محلی بامداد دوشنبه از شنیده شدن صدای آژیر حمله هوایی و تیراندازی در مناطق شمالی و صرب‌نشین کوزوو و در نزدیکی مرز با صربستان خبر دادند.

منطقه کوزووسکا میتروویستا در شمال کوزوو قرار دارد که توسط رودخانه "ایبرا" به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسیم شده است. ساکنین قسمت شمالی کوزووسکا میترویتسا را صرب‌ها و قسمت جنوبی آن را آلبانیایی تباران تشکیل می‌دهند. صربهای کوزوو از حکومت مرکزی صربستان در بلگراد پیروی می‌کنند.

آلبانیایی‌تبارهای کوزوو بطور یکجانبه در سال ۲۰۰۸میلادی از صربستان اعلام استقلال کردند.

صربستان که بر اساس قانون اساسی خود و قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، کوزوو را استان جنوبی خود می‌داند، اعلام استقلال یک جانبه آن را قبول ندارد و خواستار ابطال سند استقلال کوزوو از راه‌های دیپلماتیک و صلح آمیز است.

صربستان از اکتبر سال ۲۰۱۲ برای حل و فصل مساله کوزوو، مذاکراتی را با مقامات پریشتینا شروع کرده و این مذاکرات اکنون با وساطت اتحادیه اروپا ادامه دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها