اردوغان به دیدار پوتین می رود؛ آیا شاهد تحولی در پرونده ادلب هستیم؟

اردوغان به دیدار پوتین می رود؛ آیا شاهد تحولی در پرونده ادلب هستیم؟
پنج‌شنبه 13 مرداد 1401 - 21:43

روسیه و ترکیه پرونده‌های مهم و زیادی دارند که با عملیات نظامی روسیه در اوکراین و بحران سرکوب و تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه اهمیت بیشتری پیدا کرده است، ناگفته نماند موضوع شمال سوریه در هر نشست اردوغان و پوتین مطرح می شود.

العالم - کشکول

آنکارا تاکنون موفق شده پرونده ادلب را به حالت تعلیق درآورد و از عملیات نظامی ارتش سوریه و متحدانش برای بازگرداندن شهری که تروریست ها هزاران نیرو در آنجا مستقر کرده اند جلوگیری کند.

ترکیه حتی به تعهدات سال 2018 در سوچی (که روز جمعه شاهد دیدار مشابهی است) به ویژه درباره جاده m4 عمل نکرده است.

علاوه‌براین، افراد مسلح از آن زمان به دلیل تغییر حامیان مالی، شاهد اختلافات و حذف افراد و گروه بندی های جدیدی بوده است.

الجولانی - با حمایت ترکیه و غرب –رهبر "النصره" شد و بر بیشتر گذرگاه های سوریه و ترکیه تسلط دارد، این در حالی است که ترکیه نیز در به اصطلاح ائتلاف مخالفان سوریه تغییراتی ایجاد کرده تا با الجولانی در میدان تناسب داشته باشد.

ترکیه در تلاش است با این صحنه سیاسی و نظامی شمال سوریه، پرونده کردها را از هرگونه موضوعی در ادلب جدا کند و حتی معتقد است که می توان با دمشق علیه کردهای مورد حمایت آمریکا بدون آسیب رساندن به ادلب همکاری کرد که دمشق به کلی آن را رد می کند و هم چنین خواهان عقب نشینی نیروهای ترکیه از سراسر سوریه و عدم دخالت در مسائل این کشور است.

بنابراین نمی توان موضوع کردها را از ادلب جدا کرد همچنان که حضور آمریکا در سوریه اشغال تلقی می شود، ترکیه نیز اشغالگر است و با این اشغالگری نمی توان توافق کرد اما روسیه اصرار دارد پرونده های سوریه با یکدیگر ارتباط دارد و مانند متحد خود ایران با هر عملیات نظامی ترکیه در سوریه مخالف است.

اجلاس سه جانبه اخیر تهران نیز همین مواضع را بیان و هم چنین بر پایبندی به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تاکید و هرگونه عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه را رد و بر حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه و نقش «روند آستانه» در این زمینه تاکید کرد و موفق شد بر نکته اساسی اشتراک منافع سوریه، ترکیه، روسیه و ایران که «ضرورت خروج نیروهای آمریکایی» است تمرکز کند نیروهایی که نفت سوریه را از شرق این کشور می‌دزدند و از گروه های کرد سوریه و در راس آن قسد که کنترل منطقه التنف در مثلث مرزی اردن، سوریه و عراق را در دست دارد،حمایت می کنند بدون شک این نکته اساس مذاکرات اردوغان و پوتین درباره وضعیت سوریه خواهد بود.

درکل، همچنان شاهد آن هستیم که ترکیه از یک سو از اشاره به عملیات نظامی علیه کردها به عنوان اهرم فشار استفاده می کند و از سوی دیگر با استناد به موضوع آوارگان و پناهندگان، از تعهدات خود درادلب شانه خالی می کند.

بر کسی پوشیده نیست ساخت مجتمع های مسکونی ترکیه در نزدیکی نوار مرزی سوریه با منابع مختلف مالی،تلاشی از سوی این کشور برای ایجاد جای پایی در این منطقه، فارغ از نتیجه بحران سوریه است که سوریه و متحدانش از آن آگاه هستند.

اما از ترکیه انتظار می رود حسن نیت خود را درباره اجرای تعهدات قبلی سوچی نشان دهد یا اینکه تصمیم بگیرد پرونده ادلب را معلق نگاه دارد و حتی از طریق شبه نظامیانی که اخیراً پایگاههای ارتش سوریه را هدف قرار داده و پهپادهایی را به پایگاههای روسیه از جمله پایگاه حمیمیم در سواحل سوریه فرستاده‌اند،به سمت تشدید درگیری حرکت کند.

اقدامی که با پاسخ قاطع ارتش سوریه و هواپیماهای روسی و مانورهای مشترک همه جانبه در مناطق حومه حلب و ادلب مواجه شد وپیامی مبنی براین داشت که تشدید درگیری به نفع ترکیه و نظامیانش نیست.

پربیننده ترین خبرها