شروط ریاض و ابوظبی برای افزایش تولید نفت

شروط ریاض و ابوظبی برای افزایش تولید نفت
جمعه 14 مرداد 1401 - 00:13

یک خبرگزاری انگلیسی به نقل از چند فرد مطلع به تشریح شروطی پرداخت که عربستان سعودی و امارات متحده عربی حاضر خواهند شد تولیدات نفت خود را افزایش دهند.

العالم - عربستان سعودی

خبرگزاری «رویترز» روز پنجشنبه به نقل از چند فرد مطلع نوشت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی فقط در صورت وخامت بیشتر بحران سوخت در زمستان، تولید نفت خود را افزایش می‌دهند.

رویترز به نقل افراد آشنا به تفکرات صادرکنندگان نفت عمده در حاشیه خلیج فارس نوشت، ریاض و ابوظبی به عنوان سران اوپک حاضرند در صورتی که جهان در زمستان به تشدید بحران انرژی مواجه شود، تولیدات خود را «به‌طور قابل توجهی» افزایش دهند.

اوپک پلاس روز چهارشنبه با وجود تقاضای «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از سعودی‌ها برای افزایش تولید نفت که در سفر اخیرش به جده مطرح شد، فقط ۱۰۰ هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه کرد.

رویترز به نقل از سه فرد مطلع که به خاطر حساسیت موضوع نمی‌خواستند نامشان فاش شود این خبر را گزارش داده است. یکی از این افراد در توضیح تصمیم روز چهارشنبه اوپک پلاس گفت: «با توجه به این احتمال که اروپا زمستان امسال گازی نخواهد داشت و احتمالاً با شروع سال نو میلادی سقف قیمت بر روی فروش نفت روسیه گذاشته خواهد شد، نمی‌توانیم تمام بشکه‌های نفت خود را اکنون به بازار بریزیم».

یک فرد دیگر در این‌باره گفت، این تصمیم جزئی اما نشانه‌ای از حسن نیت است. وی افزود:‌ «این مقدار اندک است اما نشان می‌دهد که اوپک پلاس که شامل کشورهای زیادی از جمله روسیه، ایران و ونزوئلا و مخالفت‌های آن‌ها است، توانسته به اجماع رسیده و به سمت جلو حرکت کند».

این افراد جزئیاتی درباره میزان احتمالی افزایش تولید نفت در این شرایط ارائه نکردند اما گمانه‌زنی کردند که عربستان سعودی و امارات بتوانند بین ۲ تا ۲.۷ میلیون بشکه در روز به تولید خود اضافه کنند.

یکی از این افراد گفت: «فقط زمانی می‌توانیم بگوییم که ظرفیت اضافه خواهیم داشت که بحرانی طولانی‌مدت رخ داده باشد» و در این زمان اعضای اوپک تولید خود را افزایش خواهند داد.

او در ادامه گفت، با توجه به تداوم اختلافات میان روسیه و غرب بر سر جنگ اوکراین، این زمان می‌تواند زمستان همین امسال باشد.

«کلاوس مولر» از مقام‌های بخش انرژی آلمان چند روز پیش هشدار داد این کشور بدون گاز روسیه در زمستان دوام نخواهد آورد. وی در ادامه سخنانش گفت: «در حالی که مخازن گاز آلمان تقریبا ۶۵ درصد پر شده و وضعیت در مقایسه با هفته‌های گذشته بهتر است اما هنوز این ذخایر برای عبور از زمستان بدون گاز روسیه ناکافی است».

از سوی دیگر بر اساس آمار منتشر شده، آمریکا برای دومین دوره پیاپی سه ماهه کوچک شدن اقتصاد و رکود را تجربه می‌کند. به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، آمریکا در بازه زمانی آوریل تا ژوئن (فروردین تا خرداد) برای دومین بار پیاپی، کوچک شدن ۰.۹ درصدی اقتصاد را تجربه کرده است.

در حال حاضر علاوه بر آمریکا، شمار زیادی از کشورهای اروپایی نیز در پی تحریم‌های گسترده علیه روسیه با افزایش بهای انرژی و مواد خوراکی مواجه شده‌اند. مسکو بارها اعلام کرده اثرات تحریم‌های سنگین کشورهای غربی به خود آن‌ها باز خواهد گشت.

در انگلیس نیز چهارشنبه هفته گذشته حدود چهل هزار کارگر حمل‌ونقل ریلی انگلیس روز چهارشنبه در اعتراض به افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها طی چند دهه اخیر، دست به اعتصاب سراسری زدند. دبیر کل اتحادیه ملی حمل و نقل ریلی و دریایی انگلیس گفت، با توجه به اینکه دستمزدها با سرعت تورم این کشور هم‌خوانی ندارد، اجرای این اعتصاب ضرورت پیدا کرده است.

پربیننده ترین خبرها