اعتراض شدید الجزایر به توهمات مغرب درباره "روابط حزب الله و پولیساریو"

اعتراض شدید الجزایر به توهمات مغرب درباره
شنبه 22 مرداد 1401 - 10:59

نماینده الجزایر در مسأله صحرای غربی در اعتراض به مواضع نامتعادل کشور مغرب گفت: دولت مغرب در تلاش برای تخریب وجهه الجزایر در سطح بین الملل، به دروغ پراکنی درباره روابط خیالی حزب الله لبنان و جبهه پولیساریو روی آورده است.

العالم - الجزایر

عمار بلانی، نماینده الجزایر در مسأله صحرای غربی خاطرنشان کرد: تمام ادعاهایی که در این باره مطرح می شوند صرفا دروغ ها و خیال پردازی هایی هستند که مغرب کوشید در کنفرانس ماه مه گذشته در مراکش در جریان کنفرانس بین المللی علیه داعش ارائه دهد.

وی افزود: دولت مغرب هر جا که در سطح بین الملل به تنگنا می رسد شروع به طرح اتهام و ادعاهای دروغین درباره ائتلاف الجزایر و ایران با هدف تخریب وجهه الجزایر در سطح بین الملل می کند.

نماینده الجزایر در مسأله صحرای غربی گفت: دولت مغرب در همین زمینه با توسل به دروغ پراکنی مدعی روابط خیالی حزب الله لبنان و جبهه پولیساریو شده است.

بحران جاری در منطقه صحرای غربی یکی از طولانی‌ترین درگیری‌های سیاسی و انسانی در جهان تلقی می‌شود این منطقه با ۵۶۷ هزار نفر جمعیت و ۲۶۶ هزار کیلومتر مساحت در ساحل شمال غربیِ قاره آفریقا قرار دارد.

تاریخ اختلاف در این منطقه به ۱۹۷۵ باز می‌گردد؛ زمانی که اسپانیا قبل از خروج از آن، توافق‌نامه مادرید را با مغرب (مراکش) و موریتانی به امضاء رساند. بر اساس توافق یاد شده، دو کشور همسایه، صحرا را تقسیم کردند، اما صحراوی‌های مسلح با تاسیس جبهه پولیساریو در شهر تیندوف (واقع در الجزایر)، توافق‌نامه یاد شده را طرد و به تقاضای خود جهت جدایی ادامه دادند.

در مقابل، مغرب (مراکش) و موریتانی در عین حال که به استفاده از ابزار‌های حقوقی مانند طرح دعوی در دیوان دادگستری بین المللی مبادرت ورزیدند، جبهه عملیات خود علیه پولیساریو را افزایش دادندکه نتیجه آن برپایی تظاهرات استقلال‌خواهانه از سوی صحراوی‌ها شد.

پربیننده ترین خبرها