الخزعلی خواستار تشکیل جلسات پارلمان عراق در اسرع وقت شد

الخزعلی خواستار تشکیل جلسات پارلمان عراق در اسرع وقت شد
شنبه 22 مرداد 1401 - 13:39

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق خواستار تشکیل هرچه سریع تر جلسات و فعالیت‌های پارلمان این کشور برای انجام وظایفش شد.

العالم - عراق

در سخنان ضبط شده شیخ "قیس الخزعلی" که دیروز در جمع شرکت‌کنندگان در راهپیمایی حمایت از مشروعیت و نهادهای حکومتی عراق در بغداد منتشر شد، وی با تشکر از راهپیمایی کنندگان گفت که «امروز دل هر عراقی شریف را شاد کردید».

الخزعلی در ادامه سخنانش متعهد شد که «مسیر سازندگی و دفاع از عراق» و همچنین تسریع در تشکیل دولت را «به منظور انجام وظایف خود در ارائه خدمات مورد نیاز به مردم» این کشور ادامه دهد.

این فرمانده مقاومت شیعی همچنین بر لزوم تشکیل هر چه سریعتر جلسات پارلمان عراق برای انجام وظایفش تأکید کرد و گفت: یکی از مهمترین وظایف پارلمان رسیدگی به موضوع بودجه است، چه از طریق تشکیل دولت برای پیشبرد قانون بودجه و چه از طریق اصلاح قانون بودجه جاری».

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق معتقد است، در صورتی که این قانون به همین شکل باقی بماند، «خطر بزرگی وجود دارد که دولت نمی‌تواند حقوق سال آینده کارکنان را پرداخت کند».

هزاران نفر از طرفداران مشروعیت و قانون اساسی و نهادهای حکومتی عراق دیروز (جمعه) راس ساعت ۱۷ به وقت محلی راهپیمایی خود را آغاز کردند.

همزمان کمی آن طرف‌تر، تجمع‌کنندگان طرفدار جریان صدر عراق هم در بغداد و سایر مناطق این کشور تظاهرات به راه انداختند.

در بیانیه پایانی راهپیمایی حمایت از مشروعیت و حاکمیت قانون اساسی در عراق بر «تحصن نامحدود» در بغداد تا برآورده شدن مطالبات تظاهرات کنندگان تأکید شده است.

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود معترضان صدری به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در محوطه پارلمان شد که تاکنون نیز ادامه دارد.

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان عراقی طی دو هفته اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط این کشور خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود.

به گزارش ایرنا، انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد، اما جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد، نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

پربیننده ترین خبرها