گزارش رای الیوم در باره تلاش تل‌آویو برای معامله با روسیه در پرونده آژانس یهود

گزارش رای الیوم در باره تلاش تل‌آویو برای معامله با روسیه در پرونده آژانس یهود
يکشنبه 23 مرداد 1401 - 17:20

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم با انتشار گزارشی از تلاش‌های پشت پرده کابینه رژیم صهیونیستی برای معامله با روسیه و جلب رضایت این کشور جهت پایان دادن به بحران شکل گرفته میان دو طرف در پرونده "آژانس یهود" خبر داد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم که در لندن منتشر می شود، با انتشار گزارشی خاطرنشان کرد، "به دنبال بحران شکل گرفته در روابط میان روسیه و اسراییل و اقدام مسکو علیه "آژانس یهود" اخیرا اسحاق هرتزوگ، رئیس اسراییل در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در این باره گفت‌وگو کرده است. طبق اطلاعات درز یافته درباره این گفت وگوی تلفنی، قرار است که یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم اسراییل وعده بنیامین نتانیاهو برای انتقال مالکیت کلیسای روس در قدس را در ازای پایان دادن به بحران آژانس یهود به روسیه منتقل کند.

طبق این گزارش، بنیامین نتانیاهو و نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی به مقامات روسیه وعده داده بودند که مالکیت کلیسای مذکور را به این کشور منتقل کنند اما این وعده را اجرایی نکردند.

از سوی دیگر یک مقام ارشد آژانس یهود گفته که ممکن است این آژانس تصمیم خود برای متوقف کردن فعالیت‌های این آژانس در روسیه را اعلام کند و این فعالیت را از طریق اینترنت و تلفن ادامه دهد.

مطابق گزارش روزنامه اورشلیم پست، این تصمیم در جریان نشستی در مقر آژانس یهود در قدس اتخاذ شده است.

مسئله کلیسای مذکور مربوط به درگیری بر سر قطعه زمینی است که کلیسای الکساندار در کنار کلیسای «مقبره مقدس» در محله قدیمی قدس بر روی آن بنا شده است. طبق گزارش الشرق الاوسط، این کلیسا برای روسیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین عبادتگاه‌های کلیسای ارتدوکس روسیه در جهان به شمار می‌آید. کلیسای مذکور در اواخر قرن نوزدهم میلادی بنا شده و به همراه زمین در اسناد حکومت عثمانی به نام «امپراتوری روسیه» به ثبت رسیده است.

از آغاز حمله روسیه به اوکراین، روابط مسکو و تل‌آویو پرتنش شده است. آژانس یهود به پناهجویان اوکراینی کمک کرده تا در پی حمله روسیه، در سرزمین‌های اشغالی ساکن شوند.

به دنبال تنش در روابط میان روسیه و اسراییل، وزارت دادگستری روسیه دادخواست انحلال "آژانس یهود" را ارائه کرد."

پربیننده ترین خبرها