حزب الله: توافق هسته‌ای ربطی به پاسخ آمریکا و اسرائیل به لبنان ندارد

حزب الله: توافق هسته‌ای ربطی به پاسخ آمریکا و اسرائیل به لبنان ندارد
شنبه 29 مرداد 1401 - 17:37

معاون دبیر کل حزب الله لبنان گفت: بود یا نبود توافق هسته ای ربطی به مهلت تعیین شده برای پاسخگویی آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره تعیین مرزهای دریایی لبنان ندارد.

العالم ـ لبنان

«شیخ نعیم قاسم» امروز (شنبه) در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: مواضع بیان شده از سوی سید "حسن نصرالله" دبیر کل حزب الله حقایقی است که درک سیاسی را اصلاح می‌کند.

وی افزود: بود یا نبود توافق هسته‌ای (میان ایران و گروه ۱+۴) ربطی به مهلت زمانی برای پاسخگویی رژیم اسرائیل و آمریکا ندارد.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان اضافه کرد: آن‌ها در حق لبنان برای مرزهای دریایی و اکتشاف و استخراج نفت و گاز دست درازی می‌کنند.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان دیروز (جمعه) در مراسم کلنگ زنی مرکز گردشگری جهادی «جنتا» درباره تنش دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی گفت: اگر میانجی آمریکایی بیاید و آنچه را که لبنان می‌خواهد بدهد، ما به سمت آرامش می‌رویم و اگر آن چیزی را که دولت می‌خواهد ندهد، رو به درگیری می‌رویم.

نصر الله افزود: چشم‌ها به میانجی آمریکایی که تاکنون وقت تلف کرده و وقتش رو به اتمام است، دوخته شده است.

برای تعیین مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی تاکنون پنج دور مذاکرات غیرمستقیم در مقر نیروهای بین المللی حافظ صلح (یونیفیل) در منطقه راس الناقوره در جنوب لبنان برگزار شده است. این مذاکرات به دلیل اختلاف طرفین برای مدتی به حالت تعلیق درآمده است.

بحث میان رژیم صهیونیستی و لبنان بر سر مرزهای دریایی بین دو طرف بالا گرفته است و لبنان می‌گوید که بر سر مناطق بین خط‌های موسوم به ۲۳ و ۲۹ دریایی در حال مذاکره غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی است.

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آبهای مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است.

مذاکرات پیشین در این زمینه با وساطت آمریکا در چادر مقر سازمان ملل در شهر ناقوره برگزار شد.

به گزارش ایرنا، موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است به این معنی که طمع اسرائیل از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی پنهان نمانده است و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد به کرسی نشاندن اهداف خود برآمده است، اما مقاومت دشمن را متوقف کرده و مانع تحقق زیاده خواهی‌های آن شد و این چیزی است که در سال ۲۰۰۰ به وضوح شاهد بودیم به این معنی که ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های اسرائیل و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، سخت ایستاد.

لبنان و رژیم صهیونیستی علاوه بر مرزهای آبی در ارتباط با مرزهای زمینی نیز در سه منطقه از جمله مزارع شبعا، روستای غجر و بلندهای کفرشوبا اختلاف دارند.

به دنبال اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان، لبنان بشدت نگران تکرار این موضوع در ارتباط با مناطق اشغالی خود است.

لبنان همواره بر ضرورت بازگشت مناطق اشغالی خود تاکید دارد ولی آمریکا به دنبال راه حل دیپلماتیک در این خصوص برای اختصاص سهم و درصدی برای رژیم صهیونیستی است.

در همین حال اکنون یکی از برگ‌های برنده لبنان در این ارتباط توسل به مقاومت است و حزب الله نیز اعلام کرده که در صورت تصمیم گیری از سوی مقام‌های لبنانی برای آزادی مناطق اشغالی آماده انجام وظیفه است.

پربیننده ترین خبرها