ترکیه: ترسی از تحریم نداریم؛ از مراکز قدرت جهان هستیم

ترکیه: ترسی از تحریم نداریم؛ از مراکز قدرت جهان هستیم
شنبه 5 شهريور 1401 - 22:29

وزیر دارایی ترکیه گفت که ترکیه از قدرت‌های سیاسی و اقتصادی جهان است وهیچ دلیلی برای ترس از تحریم‌های احتمالی آمریکا به دلیل همکاری با روسیه وجود ندارد.

العالم - ترکیه

وزیر دارایی ترکیه گفت هیچ دلیلی برای نگرانی شرکت‌های ترکیه‌ای از هشدار درباره تحریم‌های احتمالی آمریکا به دلیل همکاری با روسیه وجود ندارد.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» انجمن صنعت و تجارت ترکیه تایید کرده که نامه‌ای از «والی آدیمو» معاون وزیر خزانه داری آمریکا دریافت کرده است که در آن هشدار داده شده که شرکت‌های ترکیه‌ای در صورت معامله با روس‌ها یا موسسات روسی که تحت تحریم‌های ایالات متحده هستند، تحریم خواهند شد.

بر اساس این گزارش، از زمان آغاز جنگ در اوکراین در شش ماه پیش ترکیه سعی کرده است روابط نزدیک خود را با روسیه و اوکراین متعادل کند و خود را به عنوان میانجی بین این دو قرار دهد. دولت ترکیه از اقدامات روسیه در اوکراین انتقاد کرد و هواپیماهای بدون سرنشین را به اوکراین فروخت، اما به تحریم های بین المللی علیه روسیه نپیوسته است. با این حال ترکیه گفته که اجازه نقض تحریم‌های بین المللی را نخواهد داد.

«نورالدین نباتی» وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه گفته است که نگرانی کسب‌وکارهای ترکیه در مورد نامه واشنگتن بی‌معنی است.

وی در توییتی نوشت: «ترکیه یکی از مهمترین مراکز قدرت سیاسی و اقتصادی جهان است. دنیای تجارت ما باید همیشه قدرت دولت را در کنار خود احساس کند.»

معاون وزیر خزانه داری آمریکا در ماه ژوئن از آنکارا و استانبول بازدید کرد تا نگرانی‌های واشنگتن را در مورد استفاده الیگارشی‌ها و شرکت های بزرگ روسی از نهادهای ترکیه برای اجتناب از تحریم های غرب بیان کند. ترکیه، عضو ناتو با روابط خوب با مسکو و کی‌یف، سعی کرده در درگیری، بی طرف بماند و از پیوستن به تحریم‌های بین المللی امتناع کرده است.

در نامه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است:«هر فرد یا نهادی که از افراد تحریم‌شده توسط ایالات متحده حمایت مادی ارائه می‌کند، در معرض خطر تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد.»

به گزارش فارس، «ابراهیم کالین» مشاور سیاست خارجی اردوغان در ماه ژوئن گفته بود «اقتصاد ما به گونه‌ای است که اعمال تحریم‌ها علیه روسیه بیشترین آسیب را به ترکیه وارد می‌کند. ما رویکرد روشنی در پیش گرفته‌ایم و غربی‌ها این را پذیرفته‌اند.»

پربیننده ترین خبرها