مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ماموریت بازدید از نیروگاه هسته‌ای بزرگ اوکراین در راه است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ماموریت بازدید از نیروگاه هسته‌ای بزرگ اوکراین در راه است
دوشنبه 7 شهريور 1401 - 11:50

به گفته رافائل گروسی، موانع بازدید از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین برطرف شده است.

العالم - اروپا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که ماموریت کارشناسی مورد انتظار ناظر هسته‌ای سازمان ملل در نیروگاه زاپوریژیا در اوکراین «اکنون در راه است.»
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ماه‌هاست که به دنبال دسترسی به نیروگاه زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا، که توسط نیروهای روسیه کنترل می شود و به وسیله کارکنان اوکراینی از روزهای اولیه منازعه 6 ماهه اداره می‌شود، بوده است.
این فوریت در روزهای اخیر تشدید شده است زیرا روسیه و اوکراین ادعاهایی مبنی بر حملات در نیروگاه یا نزدیکی آن را مطرح کرده‌اند و نگرانی‌ها مبنی بر اینکه درگیری‌ها می‌تواند باعث نشت گسترده تشعشعات شود، تشدید شده است. هفته گذشته، فعالیت این نیروگاه به طور موقت متوقف شد.
گروسی در توییتر نوشت: «آن روز فرا رسیده است» و افزود که «ماموریت پشتیبانی و کمک» آژانس بین المللی انرژی اتمیِ مستقر در وین اکنون در راه است.
وی در ادامه نوشت: «ما باید از امنیت بزرگترین تاسیسات هسته ای اوکراین و اروپا محافظت کنیم. مفتخرم که این ماموریت را که اواخر این هفته در #ZNPP خواهد بود، هدایت می کنم.»
گروسی که جدول زمانی دقیق تری یا جزئیات بیشتری ارائه نکرد، تصویری از خود به همراه 13 کارشناس دیگر منتشر کرد.
این مأموریت آسیب فیزیکی به تاسیسات را بررسی می کند، «عملکرد سیستم های ایمنی و امنیتی را تعیین می کند» و شرایط کارکنان را در کنار سایر موارد ارزیابی می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها