هشدار سازمان ملل: 6 میلیون افغان در خطر قحطی هستند

هشدار سازمان ملل: 6 میلیون افغان در خطر قحطی هستند
سه شنبه 8 شهريور 1401 - 10:42

به گفته یک مقام ارشد سازمان ملل، با نزدیک شدن فصل سرما و زمستان، بحران انسانی و غذایی در افغانستان تشدید خواهد شد.

العالم - جهان اسلام

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد با اعلام این موضوع که افغانستان با فقر شدید دست و پنجه نرم می کند و 6 میلیون نفر در این کشور در خطر قحطی هستند، از کشورهای مختلف خواست تا کمک های مالی را برای توسعه اقتصادی به این کشور ارائه کنند و فوراً 770 میلیون دلار برای کمک به افغان ها به منظور گذر از زمستان فراهم آورند.

مارتین گریفیث به شورای امنیت سازمان ملل گفت که افغانستان با بحران های متعددی روبرو است - بحران های انسانی، اقتصادی، آب و هوایی، گرسنگی و مالی.

درگیری، فقر، شوک های اقلیمی و ناامنی غذایی "از مدت ها قبل یک واقعیت غم انگیز" در افغانستان بوده است، اما او گفت آنچه که وضعیت کنونی را "بسیار بحرانی" می کند، توقف کمک های توسعه ای در مقیاس بزرگ از زمان تسلط طالبان در یک سال پیش است.

گریفیث افزود: «بیش از نیمی از جمعیت افغانستان - حدود 24 میلیون نفر - به کمک نیاز دارند و نزدیک به 19 میلیون نفر با سطوح شدید ناامنی غذایی روبرو هستند. و ما نگران هستیم" که این ارقام به زودی بدتر شوند زیرا سرمای زمستان باعث افزایش سرسام آور قیمت سوخت و مواد غذایی خواهد شد.»

او گفت که علیرغم چالش ها، آژانس های سازمان ملل و شرکای غیردولتی آنها "پاسخ بی سابقه ای" را در طول سال گذشته ارائه داده اند که به حدود 23 میلیون نفر خدمات رسانده است.

اما او خاطرنشان کرد که برای آماده سازی زمستانی از جمله تعمیر و ارتقاء سرپناه ها و تهیه لباس های گرم و پتو به 614 میلیون دلار نیاز فوری وجود دارد - و 154 میلیون دلار اضافی برای افزودن غذا و سایر لوازم پیش از اینکه آب و هوا دسترسی به مناطق خاصی را قطع کند نیاز است.

گریفیث تاکید کرد: «با این حال، کمک های بشردوستانه هرگز نمی تواند جایگزین ارائه خدمات گسترده سیستمی به 40 میلیون نفر در سراسر کشور شود.»

او گفت که طالبان «هیچ بودجه ای در حوزه سرمایه گذاری برای آینده ندارند» و «روشن است که برخی از حمایت های توسعه ای باید آغاز شود.»

گریفیث با توجه به اینکه بیش از 70 درصد افغان‌ها در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، هشدار داد که اگر از کشاورزی و تولیدات دامی محافظت نشود، «میلیون‌ها زندگی و معیشت به خطر می‌افتد و ظرفیت کشور برای تولید مواد غذایی با چالشی اساسی مواجه می شود.

وی گفت: «بحران بانکی و نقدینگی کشور و سختی شدید مبادلات مالی بین المللی نیز باید برطرف شود.»

گریفیث هشدار داد: «پیامدهای انفعال در هر دو جبهه بشردوستانه و توسعه فاجعه بار خواهد بود و جبران آن دشوار خواهد بود.»

پربیننده ترین خبرها