کوشنر: برایان هوک را در دیدارها با خود می‌بردم تا رهبران عرب یادشان بیاید علیه ایران اقدام می‌کنیم

کوشنر: برایان هوک را در دیدارها با خود می‌بردم تا رهبران عرب یادشان بیاید علیه ایران اقدام می‌کنیم
سه شنبه 8 شهريور 1401 - 12:42

داماد و مشاور رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌گوید نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را در دیدار با سران عرب با خود همراه می‌کرده تا حضورش اقدامات ضدایرانی واشنگتن را به آنها یادآوری کند.

العالم - آمریکا

«جرد کوشنر»، داماد یهودی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده به‌عنوان یکی از اثرگذارترین شخصیت‌های سیاسی اخیر آمریکا در حوزه سیاست واشنگتن در غرب آسیا شناخته می‌شود. کوشنر با ترامپ روابطی بسیار نزدیک داشت و بر افکار او تاثیر می‌گذاشت.

کتاب خاطرات کوشنر که اخیرا منتشر شده دربرگیرنده برخی نکات قابل توجه در مورد سیاست خارجی آمریکا در دوران ترامپ است. او در این کتاب بخش‌هایی را هم به‌صورت جسته و گریخته به شرح سیاست ضدایرانی واشنگتن در دوران این رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه اختصاص داده است.

وی در یکی از فرازهای خاطراتش به یک دیدار با «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه سعودی پرداخته و ضمن شرح ماجرا می‌نویسد: «... می‌دانستم که اسرائیل موضوع مورد ملک سلمان نیست، [بنابراین] از برایان هوک، نماینده‌مان در امور ایران خواستم تا در خصوص اقدامات ما علیه رژیم تهران، گزارشی به او بدهد.»

کوشنر در ادامه می‌نویسد: «من برایان را در بیشتر دیدارها با رهبران عرب با خود می‌بردم نه‌تنها به‌خاطر آنکه یک مشاور سیاسی زیرک بود بلکه به این خاطر که حضور او به کشورهای عربی یادآوری می‌کرد که ما به یک اولویت کلیدی آنها توجه داریم و [در مقابل] انتظار داریم آنها [نیز] در خصوص دیگر اولویت‌های ما، با ما همکاری سازنده داشته باشند.»

برایان هوک، در بیشتر دوران ریاست‌جمهوری تک‌دوره‌ای ترامپ مسوول اجرای سیاست‌های ضدایرانی واشنگتن علیه تهران بود. در آن دوران بارها و بارها اظهارات ضدایرانی این دیپلمات آمریکایی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت اما سرانجام جای خود را به «الیوت آبرامز» داد.

داماد ترامپ اضافه کرده که کشورهای عربی تا پیش از آن فقط در مواردی با آمریکایی‌ها همکاری می‌کردند که منفعت آنها را از پی داشته باشد و می‌گفتند که «اولویت‌های آمریکا از نظر داخلی برای آنها بسیار بی‌ثبات‌کننده هستند.»

وی ادامه داده است: «من می‌خواستم که این [رویه] متوقف شود. اگر آنها می‌خواستند که از سیاست‌هایی که مورد حمایتشان بود منفعت ببرند، نمی‌توانستند از موضوعاتی که از آنها برحذر بودند، بگریزند.»

فارس

پربیننده ترین خبرها