تاکید دادگاه لاهه بر آغاز بررسی جنایات جنگی در افغانستان

تاکید دادگاه لاهه بر آغاز بررسی جنایات جنگی در افغانستان
جمعه 11 شهريور 1401 - 09:57

دیوان کیفری بین‌المللی در شهر لاهه هلند خواستار ادامه تحقیقات مربوط به جنایات جنگی در افغانستان شده است.

العالم - اسیا

دادستان‌های دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه خواستار از سرگیری تحقیقات درباره‌ جرایم جنگی در افغانستان شده و از قضات این دادگاه خواسته‌اند هرچه‌زودتر در این زمینه تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادستان‌های دادگاه لاهه هشدار داده که جنایات جنگی در افغانستان ادامه دارند.

تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در افغانستان بیش از دو سال است که متوقف شده است. این تحقیقات در مارس ۲۰۲۰، به درخواست دولت پیشین متوقف شده بود و در آن زمان حکومت اشرف غنی گفته بود که خود این حکومت درباره‌ جنایات مشکوک تحقیق می‌کند.

در اسنادی که این هفته در وب‌سایت دادگاه بین‌المللی کیفری منتشر شده، دادستان کریم خان استدلال کرده که درخواست افغانستان برای تعلیق تحقیقات باید رد شود؛ چون به گفته‌ وی، حاکمان فعلی این کشور برای پی‌گیری عدالت در دادگاه‌های داخلی تلاش نمی‌‎کنند.

وی گفته است طالبان قصدی برای انجام تحقیقات در این زمینه ندارد.

به گفته این دادستان، طالبان نه تنها تحقیق نکرده بلکه اطلاعات موجود حاکی از آن است که جرایم جدی طی حاکمیت این گروه انجام می‌شود.

وی از قضات خواسته است تا اجازه دهند تحقیقات «به سرعت از سر گرفته شود».

در سپتامبر سال گذشته، خان اعلام کرده بود که از قضات دادگاه لاهه خواست است که تحقیقات در مورد جنایات طالبان و داعش را از سر بگیرند.

وی افزوده که دادستان‎ها بررسی جنایات جنگی نیروهای آمریکا و نیروهای دولتی افغانستان را در «اولویت» می‌گیرند.

پیش از این دولت ترامپ با فشار و تهدید به تحریم مانع بررسی جنایت جنگی نظامیان آمریکایی در طول جنگ 20 ساله در افغانستان شده بود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها