مسکو، واشنگتن را به مسیرهای دیپلماتیک در معاهده استارت جدید دعوت کرد

مسکو، واشنگتن را به مسیرهای دیپلماتیک در معاهده استارت جدید دعوت کرد
شنبه 12 شهريور 1401 - 13:10

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن در بیانیه‌ای، آمریکا را به جای ارائه اظهارات نادرست به رسانه‌ها به حرکت در مسیر دیپلماتیک به منظور از سرگیری هرچه سریع‌تر بازرسی‌ها تحت معاهده هسته‌ای استارت جدید (New START) دعوت کرد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش تاس، کانال تلگرام سفارت روسیه در آمریکا به نقل از آنتونوف نوشت: واشنگتن برای از سرگیری بازرسی‌ها باید از طریق مسیرهای دیپلماتیک با مسکو ارتباط برقرار کند.

سفیر روسیه در ایالات متحده با انتقاد از اینکه آمریکا گفت‌وگوها به منظور ایجاد چارچوبی جدید برای پیمان «استارت جدید» را با مذاکرات ادامه بازرسی‌ها پیوند داده است، افزود: روشی که آمریکا انتخاب کرده نامناسب است.

وی ادامه داد: طرف آمریکایی با این اقدام گفت‌وگوها در جهت کنترل جنگ‌افزارها از جمله مذاکرات برای دستیابی به یک توافق تکمیلی در ادامه پیمان هسته‌ای استارت جدید را منحرف می‌کند.

معاهده کاهش تسلیحات راهبردی (استارت جدید) بین روسیه و آمریکا در مورد اقدام‌ها برای کاهش بیشتر و محدود کردن سلاح‌های تهاجمی استراتژیک در پراگ در ۸ آوریل ۲۰۱۰ (۱۹ فروردین ۸۹) امضا و برای مدت ۱۰ سال لازم‌الاجرا شده بود. قرار بود این پیمان سال گذشته منقضی شود، اما مسکو و واشنگتن توافق کردند مدت آن را برای پنج سال دیگر یعنی تا ۵ فوریه ۲۰۲۶ بدون مذاکرات مجدد در مورد شرایط آن تمدید کنند.

بنابر این گزارش روسیه پیشتر اعلام کرده بود که به دلیل تلاش‌های مداوم دولت آمریکا برای از سرگیری بازرسی‌ها در شرایطی که مزایای یکجانبه برای واشنگتن ایجاد و اساسا روسیه را از حق انجام بازرسی در خاک آمریکا محروم می‌کند، تصمیم به تعلیق بازرسی‌ها گرفته است.

آنتونوف تاکید کرد: اقدام یک‌جانبه واشنگتن در ماه فوریه (بهمن ماه ۱۴۰۰) مبنی بر توقف گفت‌وگوهای پایداری استراتژیک و اکنون اعمال پیش‌شرط‌ها برای شروع مجدد مذاکرات از بی‌اعتنایی آمریکایی‌ها با «ان‌تی‌پی» (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) حکایت دارد.

بر اساس معاهده ان‌پی‌تی، پنج کشور هسته‌ای روسیه، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و چین توافق کردند که هرگز سلاح‌های هسته‌ای خود را به کشورهای غیر هسته‌ای منتقل نکنند یا فناوری آن را به اشتراک نگذارند. این معاهده به دلیل ناتوانی در ترغیب کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای برای دست کشیدن از زرادخانه های خود یا جلوگیری از ساختن بمب اتمی کشورهای غیرهسته ای مورد انتقاد است.

آنتونوف تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را هسته‌ اصلی مشکلات برای از سرگیری بازرسی‌ها تحت پیمان استارت جدید اعلام و خاطر نشان کرد:‌ آمریکا، مانع از فعالیت‌ بازرسان طرف روسی در خاک این کشور شده‌است.

وی گفت: وقفه در حمل و نقل هوایی منظم بین روسیه و ایالات متحده، بسته شدن حریم‌های هوایی توسط متحدان اروپایی واشنگتن به روی هواپیماهای روسی، عدم صدور روادید برای اعضای تیم‌ بازرسی روسیه و خدمه پروازها - به منظور از سرگیری راستی‌آزمایی‌ها، مسائلی است که باید از بین رود.

به گزارش ایرنا، پیمان استارت جدید بیانگر آن است که هر دو طرف، زرادخانه هسته‌ای خود را به تدریج به ۷۰۰ موشک، ۱۵۵۰ کلاهک و ۸۰۰ پرتابگر کاهش دهند. این پیمان در مورد انواع بمب افکن‌های سنگین (TB)، موشک‌های بالستیک قاره پیما (ICBM) و موشک‌های بالستیک زیردریایی (SLBM) ، از جمله ICBM و SLBM‌های غیر هسته‌ای کاربرد دارد.

پربیننده ترین خبرها