کوبا: آمریکا با ادامه قرار دادن هاوانا در فهرست سیاه اقدامی غیراخلاقی انجام می‌دهد

کوبا: آمریکا با ادامه قرار دادن هاوانا در فهرست سیاه اقدامی غیراخلاقی انجام می‌دهد
پنج‌شنبه 17 شهريور 1401 - 13:16

معاون وزیر خارجه کوبا به انتقاد از سیاست‌های واشینگتن در قبال این کشور پرداخت.

العالم - امریکا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، معاون وزیر خارجه کوبا، دولت بایدن را متهم کرد که با حفظ کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم، اقدامی غیراخلاقی، غیرقانونی و ناعادلانه انجام داده است و اعلام کرد هاوانا بیش از 60 سال است که قربانی تروریسم دولتی مورد حمایت ایالات متحده بوده است.
کارلوس فرناندز د کوسیو در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفت حفظ کوبا در فهرست سیاه وزارت امور خارجه در کنار کره شمالی، ایران و سوریه «راهی آسان برای مجازات کوبا با هدف کلی تلاش برای تبدیل کوبا به چیزی است که هم‌اکنون نیست: یعنی یک کشور شکست‌خورده.»
وی گفت: متأسفانه ایالات متحده برای انجام کاری که غیرقانونی، ناپایدار و غیراخلاقی است بهایی نمی پردازد. و حتی با وجود صحبت با مقامات دولتی، آنها دلیلی برای حضور کوبا در این لیست پیدا نمی کنند، اما ادعا می کنند که از نظر سیاسی برای آنها دشوار است.
ایالات متحده در سال 1960 پس از انقلاب به رهبری فیدل کاسترو و ملی شدن املاک متعلق به شهروندان و شرکت های آمریکایی، یک تحریم اقتصادی علیه کوبا اعمال کرد.
حذف کوبا از فهرست سیاه یکی از اصلی ترین دستاوردهای باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا در حوزه سیاست خارجی بود زیرا او به دنبال ایجاد روابط بهتر با هاوانا بود؛ تلاشی که توسط بایدن به عنوان معاون او تایید شد.
اما چند روز پیش از روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، کوبا را بار دیگر به عنوان «دولت حامی تروریسم» معرفی و تحریم های جدیدی را اعمال کرد. بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود قول داد روابط خود را با این جزیره تحت حکومت کمونیست ها تجدید کند، اما هیچ اقدامی برای انجام این کار انجام نداده است.
فرناندز گفت "بهانه" وزیر امور خارجه وقت مایک پمپئو، حضور نمایندگان آخرین گروه چریکی کلمبیا، ارتش آزادیبخش ملی، موسوم به ELN در کوبا بود. او گفت که کوبا آنها را دعوت نکرد اما به درخواست دولت کلمبیا برای میزبانی مذاکرات صلح با این گروه در هاوانا پاسخ داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها