وزیر نفت یمن: دشمن با رنج ملت یمن سوداگری می کند

وزیر نفت یمن: دشمن با رنج ملت یمن سوداگری می کند
شنبه 19 شهريور 1401 - 23:01

وزیر نفت یمن گفت: دشمن با رنج های ملت یمن که برای صلح لحظه شماری می کنند، تجارت می کند.

العالم - یمن

احمد عبدالله دارس روز شنبه افزود: ائتلاف متجاوزان همچنان پنج کشتی حامل سوخت را به رغم بازرسی آن ها و دریافت مجوز سازمان ملل متحد در جیبوتی توقیف کرده است.

وی اضافه کرد: راهزنی و توقیف کشتی های سوخت از سوی ائتلاف متجاوزان، فرار از عمل به بندهای آتش بس به منظور افزودن بر رنج ها و مشکلات ملت یمن است.

دارس تصریح کرد: این اقدامات ظالمانه و و رفتارهای غیر انسانی تلاش آشکاری از سوی کشورهای متجاوز برای اجرای آتش بسی است که با نظارت سازمان ملل متحد برقرار شده است.

مدیراجرایی شرکت نفت یمن نیز گفت: توقیف کشتی های حامل سوخت باعث جریمه تاخیر شده است و این هزینه را باید ملت یمن بپردازد.

عمار الاضرعی با بیان اینکه سازمان ملل متحد در زمینه اجرای بندهای آتش بس نقشی منفی ایفا کرده است از این سازمان خواست به بندهای آتش بس موقت پایبند باشد.

وی خواستار فشار بر ائتلاف متجاوزان به یمن برای جلوگیری از این اقدامات شد زیرا ادامه این رفتار باعث سنگ اندازی در مسیر صلح و اجرا نشدن بندهای آتش بس می شود.

ائتلاف سعودی طی ماه‌های آگوست و سپتامبر ۱۳ کشتی حامل سوخت یمن را با وجود بازرسی و مجوز سازمان ملل متحد توقیف کردند.

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن پیش تر به ائتلاف سعودی درباره ادامه توقیف کشتی‌های حامل سوخت که نقض صریح آتش بس است، هشدار داده بود.

وزیر دفاع یمن نیز تأکید کرده بود که نیروهای مسلح یمن در آمادگی کامل برای اجرای هرگونه تصمیم از سوی رئیس شورای عالی سیاسی این کشور هستند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد.

به گزارش ایرنا، عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، به ویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

پربیننده ترین خبرها