11 سپتامبر؛ عراق و افغانستان قربانیان تسویه حساب آمریکا

11 سپتامبر؛ عراق و افغانستان قربانیان تسویه حساب آمریکا
يکشنبه 20 شهريور 1401 - 14:06

11 سپتامبر 2001، تاریخی مهم و سرنوشت ساز برای ایالات متحده آمریکا بود که به ارسال ارتش و سلاح های آمریکایی به سراسر دنیا منجر شد و مردم بیگناه عراق و افغانستان قربانیان جنگ افروزی و آتش تسویه حساب آمریکا شدند.

العالم - آمریکا

11 سپتامبر2001 ساختمان تجارت جهانی فروریخت، اگرچه با گذشت سال‌ها دوباره بازسازی شد؛ اما آمریکا پس از این تاریخ به عراق و افغانستان به عنوان قربانیان این ماجرا حمله کرد. عراق و نیز افغانستان با وجود سپری شدن این همه سال (نزدیک به دو دهه) هنوز روی ثبات به خود ندیده اند.

کمتر از یک ماه پس از حمله جنجالی 11 سپتامبر، حمله آمریکا به افغانستان با کمک ناتو برای سرنگونی «امارت افغانستان» آغاز شد. طالبان با القاعده جنگید در حالی که القاعده در اصل با حمایت خود آمریکا علیه اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمده بود. به هرحال بهانه «مبارزه با القاعده» به عنوان دستاویز آمریکا برای عملیات در افغانستان مورد استفاده قرار گرفت.

پس از حدود یک سال و نیم، نیروهای آمریکایی مارس 2003 (اسفندماه) به اتهام سلاح های کشتار جمعی به عراق حمله کردند. توجیه دیگر آمریکا تضعیف عاملان حوادث 11 سپتامبر بود؛ علیرغم این که هیئت بازرسی بین المللی آژانس بین المللی انرژی اتمی، عاری بودن عراق از این نوع سلاح ها را تایید کرد. جنگ در اواخر مارس 2003 توسط نیروهای آمریکایی و انگلیسی و نیز مشارکت نمادین لهستان و استرالیا آغاز شد. این حمله به سقوط بغداد در نهم آوریل (19 فروردین) همان سال منجر شد و حضور آمریکا در عراق تا سال 2011 ادامه یافت.

تلفات این دو جنگ آمریکا بیشترین آمار تلفات غیرنظامی در تاریخ عراق و افغانستان بلکه در تاریخ چندین دهه جنگ‌های ارتش آمریکا را داشت.

تلفات انسانی تنها در جنگ با عراق که به طور رسمی و مستند اعلام شده است، به 109 هزار کشته می رسد. بین 47 هزار تا 52 هزار کشته عراقی نیز بدون گواهی هستند. طبق آمار اخیر در سال 2017 تعداد قربانیان تهاجم به عراق بین 180هزار تا 200هزار بود.

شایان ذکر است در این آمار کسانی که غیرمستقیم به واسطه جنگ جان خود را از دست داده اند، لحاظ نشده است. به عنوان مثال عراقیان بی شماری بر اثر گسترش خشونت و ناامنی ناشی از جنگ کشته شدند.

عراق با وجود خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011، همچنان به علت آن جنگ ویرانگر متحمل رنج است. بلافاصله سازمان وهابی «داعش» با توطئه آمریکا و غرب برای سرنگونی عراق و سوریه در این دو کشور پدیدار شد. گروه های تروریستی بخش های وسیعی از عراق را به دست گرفتند؛ به ویژه در موصل که آن را به عنوان پایتخت خود اعلام و مناطقی در سوریه را نیز اشغال کردند.

تعداد غیرنظامیانی عراقی قربانی جنگ داعش بیش از 67 هزار نفر برآورد شده است. این در حالی است که تعداد کشته‌شدگان بر اساس آمار رسمی سازمان ملل در سال‌های 2014 تا 2017 که نبرد علیه داعش شدت گرفت، 30 هزار غیرنظامی اعلام شده است.

آمریکا عراق را ویران کرد و هنوز هم اجازه نمی دهد که این کشور روی پای خود بایستد بلکه همچنان ثروت ملی اش را به یغما می برد.

آمریکا افغانستان را نیز ویران و پس از 20 سال اشغالگری، این کشور را بدون باقی گذاشتن هیچ دولت، ارتش و حتی بودجه ای ترک کرد. حکومت طالبان به افغانستان بازگشت و نکته مهم این است که اوضاع افغانستان قبل از تهاجم آمریکا نیز همین بود.

امروز نیز آمریکا به بهانه مبارزه با داعش در حقیقت سوریه را ویران می کند، نفت آن را به سرقت می برد و با غارت ثروت ملی، مردم سوریه را از گندم و نعمت های کشورشان محروم می کند.

آمریکا به بهانه حوادث 11 سپتامبر، بسیاری از کشورها را به آتش کشید. امروز نیز به بهانه مبارزه با داعش، کشورهای بیشتری را به آتش می کشد و اخیراً با رویکرد جنگ های نیابتی، تنها برای دستیابی به اهداف سیاسی و اقتصادی، اقدام به ویران کردن کشورهای جدید کرده است. بزرگترین نمونه آن اوکراین و اروپا است که در حال جنگ نیابتی علیه روسیه اند. نمونه دیگر جنگ نیابتی آمریکا، جنگ اقتصادی تایوان، کره جنوبی و ژاپن علیه چین است که شاید در آینده به جنگ نظامی نیز منجر شود.

پربیننده ترین خبرها