زلال قرآن (1392)؛

مستجاب الدعوه حقیقی چه کسی است؟

مستجاب الدعوه حقیقی چه کسی است؟
شنبه 26 شهريور 1401 - 13:32

العالم _ زلال قرآن

به گواه آیات زیر:

1- آیه 40 سوره مبارکه نحل:

« إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَيْءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَنْ نَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُون»

ترجمه: (ما به امر نافذ خود هرچه را اراده کنیم همین که گوییم موجود باش، همان لحظه موجود خواهد شد).

2– آیه 23 سوره مبارکه فتح :

« سُنَّةَ اللَّـهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّـهِ تَبْدِيلًا»

ترجمه: (سنّت الهی (و قانون نظام ربّانی) بر این بوده (که حق بر باطل غالب شود) و ابداً درسنّت خدا تغییری نخواهی یافت).

دراجرای اراده خداوند قول وفعل الهی یکی است، که براساس سنت ها و قوانین لایتغیراو که برعالم هستی بصورت قانون علیت عمومی حاکم است و دریک نظام بسیاردقیق و منسجم بواسطه اسباب و مسببات موضوع آیات 1 تا5 سوره مبارکه نازعات:

« وَالنَّازِعَاتِ غَرْقًا. وَالنَّاشِطَاتِ نَشْطًا.وَالسَّابِحَاتِ سَبْحًا.فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا.فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا»

ترجمه: (قسم به فرشتگانی که (جان کافران را) به سختی بگیرند. قسم به فرشتگانی که (جان اهل ایمان را) به آسایش و نشاط ببرند. و قسم به فرشتگانی که با کمال سرعت (فرمان حق را) انجام دهند. قسم به فرشتگانی که (درنظم عالم) برهم سبقت گیرند. قسم به فرشتگانی که (به فرمان حق) به تدبیر نظام خلق می‌ کوشند (که قیامتی و حشری خواهد آمد)).

مجری مشیت و اراده خداوند هستند به اجرا درمی آید.

وانسان خلیفة الله که خداوند رحمان اورا دراحسن تقویم خلق کرده وبه کامل ترین تجهیزات (مادی وغیرمادی) مجهزفرموده، برای سببیت اجرای اراده الهی صلاحیت بهتری داشته ومسئولیت سنگین تری برعهده دارد، لذا برای اعمال به احسن وجه این سببیت باید با اطاعت کامل ازخداوند به شکلی بهتر از سایر مخلوقات (حتی ملائکه مقربین که تسلیم محض الهی و مجری بی چون و چرای اراده خداوند هستند) در اجرای اراده خداوند سبحان کوشا باشد.

و مستجاب الدعوه حقیقی کسی است که قول او قول خداوند عزّوجل وفعل او اجرای دقیق اوامرالهی واحکام دین او باشد (همانند رسول الله (ص) و ائمه اطهار(ع) و دیگر اولیاء الله).

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها