سخنان گوترش در باره تبعات جنگ بشر با طبیعت/ ثروتمندان آلوده می‌کنند، فقرا قربانی می‌شوند

سخنان گوترش در باره تبعات جنگ بشر با طبیعت/ ثروتمندان آلوده می‌کنند، فقرا قربانی می‌شوند
چهارشنبه 30 شهريور 1401 - 12:38

دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در باره تغییرات اقلیمی خاطرنشان کرد که اولویت تمامی دولت‌ها و سازمان‌ها باید اقدامی جدی در برابر این تغییرات باشد.

العالم ـ آمریکا

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در باره تغییرات اقلیمی گفت: تا سال ۲۰۳۰ میلادی اقدامی جدی برای حذف ۴۵ درصد گازهای گلخانه ای برای تحقق هدف حذف سوخت های فسیلی تا سال ۲۰۵۰ باید صورت بگیرد. درحالی که افزایش ۱۴ درصدی گازهای گلخانه ای طی دهه گذشته اتفاق افتاده است جهان با فاجعه اقلیمی رو به رو خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در سفر اخیر خود به پاکستان پس از وقوع سیل در پی بارندگی‌های موسمی، یک سوم این کشور زیرآب رفت. این درحالی است که اروپا نیز بدترین موج گرما از قرون وسطی را تجربه کرده است. از سوی دیگر چین و آمریکا نیز با خشکسالی بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و قحطی و گرسنگی در شاخ آفریقا بیداد می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین افزود یک میلیون گونه در خطر انقراض هستند و هیچ منطقه‌ای بکر و دست نخورنده باقی نمانده است. او با اشاره به کشورهای گروه ۲۰ که برنامه ۸۰ درصدی حذف گازهای گلخانه ای را در دستورکار خود دارند تاکید کرد : «بحران تغییرات اقلیمی تحقیق و بررسی مطالعاتی در ناعدالتی اقتصادی و اخلاقی است. »

آنتونیو گوتریش معتقد است کشورهای فقیر و آسیب‌پذیر قربانی تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی هستند در حالی که شرکت های سوخت های فسیلی، بانک های خصوصی و دیگر نهادها به سرمایه گذاری های سوداور خود ادامه می دهند.

وی از کشورها و اقتصادهای توسعه یافته درخواست کرد تا مالیات هایی برای چنین شرکت هایی اعمال کنند در غیر این صورت مردم جهان در آینده با بحران های جدی افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت به دلیل بحران اقلیمی مواجه خواهند شد.

هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از ۳۰ شهریور به مدت یک هفته در منهتن نیویورک مقر این نهاد بین المللی آغاز شد.

مجمع عمومی امسال سازمان ملل با حضور سران و رهبران جهان برای نخستین بار پس از بیماری همه گیر کووید -۱۹ از سال ۲۰۱۹ برگزار شد که بزرگترین گردهمایی دیپلماتیک در جهان است.

پربیننده ترین خبرها