انتقاد اردوغان از سیاست آمریکا در قبال یونان

انتقاد اردوغان از سیاست آمریکا در قبال یونان
پنج‌شنبه 7 مهر 1401 - 03:05

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه چهارشنبه شب گفت: آمریکا با حمایت تسلیحاتی از یونان در جزایر، دروازه رقابت تسلیحاتی را باز می‌کند.

العالم - ترکیه

به گزارش رسانه‌های تزکیه، اردوغان همچنین در خصوص دیدار روز پنجشنبه با پوتین هم گفت: روز پنجشنبه با رییس جمهوری روسیه موضوعاتی چون تبادل اسیر و انتقال کود گفت وگو خواهد کرد.

وی افزود: اجرای همه پرسی در مناطق اوکراین تحت کنترل روسیه مشکلاتی را برخواهد انگیخت.

اردوغان همچنین گفت که این مساله را نیز با پوتین مطرح خواهد کرد.

وی روز چهارشنبه در گفت وگو با ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین نیز با اشاره به اینکه برگزاری همه پرسی یک جانبه در برخی مناطق اوکراین تحت کنترل روسیه، تلاش‌ها برای احیای روند دیپلماتیک را پیچیده می‌کند، خاطرنشان کرد که آنها آماده هستند تا از طریق مذاکرات صلح آمیز هر گونه کمک لازم را برای حل و فصل جنگ انجام دهند.

ترکیه ۴ مهرماه نیز پس از متهم کردن یونان به استقرار خودروهای زرهی آمریکا در دو جزیره دریای اژه در نزدیکی سواحل ترکیه، سفیر یونان را احضار کرد و به واشنگتن اعتراض کرد.

آخرین تشدید تنش آنکارا و آتن زمانی آغاز شد که منابع امنیتی ترکیه تصاویر هوایی را در آخر هفته به اشتراک گذاشتند که ظاهراً کشتی های بارگیری شده با خودروهای زرهی آمریکا در دو جزیره لسبوس و ساموس یونان پهلو می گیرند.
یونان و ترکیه که هر دو بخشی از ائتلاف دفاعی ناتو به رهبری آمریکا هستند، سال‌ها بر سر مرزهای دریایی و حقوق اکتشاف انرژی در دریای اژه و دریای مدیترانه شرقی با هم اختلاف دارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها