متهمان انفجار رازآلود خط لوله گازی روسیه؛ سراسیمگی انگلیس برای محافظت از زیرساخت هایش در زیر دریا

متهمان انفجار رازآلود خط لوله گازی روسیه؛ سراسیمگی انگلیس برای محافظت از زیرساخت هایش در زیر دریا
دوشنبه 11 مهر 1401 - 08:37

به دنبال برخی اتهامات مطرح شده علیه نیروی دریایی انگلیس و آمریکا در قضیه اقدامات خرابکارانه و نشت گاز در خط لوله گاز نورد استریم روسیه در زیر بستر دریا، حالا وزیر دفاع انگلیس از تلاش برای محافظت از زیرساخت های زیر آب این کشور از طریق مجهز شدن به کشتی های ویژه خبر داده است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، بن والاس وزیر دفاع انگلیس پس از نشت گاز در خطوط لوله گاز نورد استریم در کنفرانس حزب محافظه کار در بیرمنگام گفت که لندن دو کشتی تخصصی برای حفاظت از زیرساخت های زیر آب مانند کابل ها و خطوط لوله خریداری خواهد کرد.

والاس اگرچه در سخنرانی خود در مورد آسیب راز آلود وارد شده به خطوط لوله صحبت کرد، اما تصریح کرد که تهدید زیرساخت های انگلیس از طرف روسیه وجود دارد.

وزیر دفاع انگلیس در ادامه افزود: "این باید به همه ما یادآوری کند که اقتصاد و زیرساخت ما در برابر چنین حملات هیبریدی چقدر شکننده است، اینترنت و انرژی ما به شدت به خطوط لوله و کابل ها وابسته هستند، روسیه توانایی خود را برای هدف قرار دادن چنین زیرساخت هایی پنهان نمی کند."

والاس خاطرنشان کرد، "بنابراین به همین دلیل می‌توانم اعلام کنم که اخیراً متعهد به ساخت دو کشتی تخصصی با قابلیت ایمن نگه داشتن کابل‌ها و خطوط لوله شده‌ایم».

به نوشته رویترز، کشورهای اروپایی می گویند خطوط لوله نورد استریم به دلیل خرابکاری آسیب دیده است، اما مسکو را مقصر نمی دانند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اما کشورهای غربی را مقصر دانسته است.

در همین حال، سرگئی ناریشکین رییس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، در مصاحبه با شبکه «روسیه ۱» در باره انفجار در خط لوله نورد استریم گفت: ما به جمع آوری حقایق ادامه می‌دهیم، اما اطلاعات غیر مستقیم علنی و غیر علنی، نقش غرب را (در حادثه) نشان می‌دهد.

از سوی دیگر یک مقام ارشد سابق در وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که ممکن است آمریکا و انگلیس پشت قضیه حادثه در نورد استریم باشند.

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه نیز روز یکشنبه به شبکه «روسیه ۱» گفت: آمریکا، اوکراین و لهستان هرکاری بتوانند برای تضمین اجرایی نشدن این زیرساخت انجام می‌دهند.
وی با توجه به اظهار نظر این سه کشور در این مورد تاکید کرد: به همین دلیل ما باید به صورت جدی آن را مد نظر قرار دهیم.

داگلاس مک‌گرگور مشاور وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا با توجه به اتفاق نظر روسیه و اتحادیه اروپا مبنی بر وقوع یک خرابکاری در خط لوله نورد استریم گفت: باید نگاه کنید که چه کسانی بازیگران دولتی هستند که قابلیت انجام این کار را دارند و این یعنی نیروی دریایی انگلیس و نیروی دریایی آمریکا. فکر می‌کنم کاملا مشخص است.

در جریان نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که عصر چهارشنبه برگزار شد، مسئولان دانمارکی اعلام کرده بودند که خط لوله نورد استریم هدف دو انفجار قرار گرفته که در هر کدام حدود ۵۰۰ کیلو تی‌ان‌تی منفجر شده است.

به گزارش روزنامه وال استریت، موسسه لرزه‌شناسی نروژ «نورسار» با تخصص تشخیص زلزله و انفجارهای هسته ای، میزان تی‌ان‌تی بکار رفته در انفجارها را ۷۰۰ کیلوگرم تخمین زده بود.

پربیننده ترین خبرها