«الغنوشی» از قصد خود برای کناره‌گیری از ریاست حزب النهضه خبر داد

«الغنوشی» از قصد خود برای کناره‌گیری از ریاست حزب النهضه خبر داد
جمعه 15 مهر 1401 - 10:42

رئیس حزب النهضه تونس به موضع گیری درباره تحولات این کشور پرداخت و اعلام کرد که ارتش تونس تا ابد حامی «قیس سعید» نخواهد بود.

العالم _ تونس

«راشد الغنوشی» رئیس حزب النهضه تونس ضمن اعلام موعد کناره گیری خود از ریاست این حزب، اعلام کرد که ارتش تونس یک گلوله هم برای حمایت از قیس سعید شلیک نخواهد کرد.

وی در گفتگو با الجزیره از عزم خود برای کناره گیری از ریاست حزب در نشست سراسری آتی این حزب خبر داد و اینکه مجددا نامزد نخواهد شد.

الغنوشی تاکید کرد که حزبش به دنبال براندازی قیس سعید رئیس جمهور تونس به منظور بازگشت به قدرت نیست.

رهبر جنبش النهضه بیان کرد که جبهه رهایی تونس که جنبش النهضه بزرگترین بخش آن است، برای اعتراضات بزرگ در پانزدهم اکتبر جاری و مصادف با جشن روز استقلال آماده می‌شود.

وی در ادامه از آنچه «کودتا» علیه دموکراسی از طریق اصرار قیس سعید برای سازماندهی انتخابات پارلمانی سفارشی برای حذف احزاب خواند، انتقاد کرد.

الغنوشی در ادامه تاکید کرد که هدف از بازجویی و تحقیقات امنیتی از او در موضوعات مربوط به پولشویی و دیگر موضوعات، تلاش از سوی قیس سعید برای انگ امنیتی زدن به حزب النهضه به منظور حذف آن از عرصه سیاسی با بهانه امنیتی و قضایی است.

وی افزود: ما مشکل شخصی با قیس سعید نداریم و مشکل ما با سیاست تک روی او در حکومت است که از سوی مردم تونس هم مردود است. ادامه این روند به او و ملت تونس آسیب می زند و از این رو خواهان ورود به گفتگوی ملی به جای رویارویی هستیم و خواهان گفتگو هستیم.

رهبر جنبش النهضه تونس در ادامه این گفتگو تصریح کرد: ارتش و نیروهای امنیتی در کنار مردم هستند بنابراین روزی که مردم دست به اعتراض بزنند، پیش بینی ما این است که ارتش ملی هرگز در حمایت از قیس سعید گلوله شلیک نخواهد کرد در نتیجه او نباید برای مدت زیاد روی قدرت سخت حساب باز کند زیرا نیروی ملی است که برای محافظت از مردم تشکیل شده است نه ابزاری برای سرکوب.

رئیس سابق پارلمان تونس در ادامه این گفتگو بیان کرد: در واقع اسلام سیاسی واحدی وجود ندارد. اگر اسلام سیاسی را در تونس بپذیریم، ما اسلام دموکراتیک مشارکتی را ترجیح می دهیم. از زمانی که در اولین انتخابات پس از انقلاب 2011 پیروز شدیم، پایه های حکومت مشارکتی را با دو حزب سکولار میانه رو تقویت کردیم

غنوشی افزود: جریان اسلام سیاسی از دهه هفتاد شروع به کار کرد و در برابر همه تلاش ها برای ریشه کن کردنش مقاومت کرد و پس از انقلاب در انتخابات پیروز شد زیرا به این جریان نیاز بود. اما هنگامی که حکومت کردیم با دهها هزار تجمع روبرو شدیم تا اینکه دولت ضعیف شد.

وی تاکید کرد: ما وارد پارلمان از طریق انتخابات شفاف شدیم اما قیس سعید ما را با تانک از پارلمان بیرون کرد و از آن زمان ما شعار کودتا ساقط باد را سر می دهیم. جنبش النهضه روی مشکلات مردم موج سواری نمی کند بلکه حامی اصول انقلاب است زیرا کشمکش کنونی در تونس میان انقلابیون و ضد انقلاب است.

الغنوشی گفت: به مرور زمان حامیان قیس سعید از او فاصله گرفتند و انتخابات را تحریم کردند و با حضور در بازی پوچ او مخالفت کردند. حتی احزابی که حامی او بودند از او فاصله گرفتند. او محبوبیت مردمی ندارد فقط به زور نیروی امنیتی و ارتش وابسته است.

وی تاکید کرد: ما مرتکب اشتباه یا خیانت ملی نشدیم بلکه دچار اشتباه محاسباتی درباره قیس سعید شدیم که نگاه خوبی به او داشتیم ما به این خاطر به او اعتماد کردیم که شعارهای انقلابی سر داد و شعارهایی در حمایت از آزادی فلسطین سر داد.

پربیننده ترین خبرها