طرح سناتور آمریکایی برای توقف فروش سلاح به عربستان

طرح سناتور آمریکایی برای توقف فروش سلاح به عربستان
چهارشنبه 20 مهر 1401 - 00:17

نماینده مجلس سنای آمریکا با معرفی طرحی خواستار توقف فروش سلاح‌های آمریکایی به عربستان سعودی شده است.

العالم - آمریکا

«ریچارد بلومنتال»، نماینده مجلس سنای آمریکا با معرفی طرحی خواستار توقف فروش سلاح‌های آمریکایی به عربستان سعودی شده است.

ریچارد بلومنتال، قانونگذار دموکرات مجلس سنای آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر درباره طرح خود اینطور نوشته است: «این طرح ساده، اما فوری فروش سلاح به عربستان سعودی را بعد از تصمیم بسیار آزاردهنده و مخرب آنها در همسویی با روسیه در این مقطع تاریخی متوقف می‌کند.»

اشاره بلومنتال به تصمیمی است که اوپک‌پلاس هفته گذشته برای کاهش ۲ میلیون بشکه نفت در روز اتخاذ کرد. سخنگوی دولت آمریکا گفته که در پی این تصمیم، دنبال تجدیدنظر در روابط با عربستان سعودی است.

بلومنتال در ادامه نوشته است: «سعودی‌ها بایستی قطع عرضه نفت را به عقب برگردانند. این تصمیم به حمله ددمنشانه روسیه کمک می‌کند، اقتصاد دنیا را با مخاطره مواجه کرده و به افزایش قیمت سوخت در ایستگاه‌های سوخت آمریکا منجر می‌شود. ما نمی‌توانیم فناوری‌های بسیار حساس را به کشوری ارسال کنیم که خودش را در صف یک دشمن تروریستی شنیع قرار می‌دهد.»

رسانه‌ها گزارش داده‌اند در پی اقدام اوپک‌پلاس تب تنبیه عربستان در آمریکا به ویژه میان اعضای کنگره بالا گرفته است. بلومنتال چند روز پیش هم در یادداشتی نوشته بود: «آمریکا نباید این نوع سامانه‌های راهبردی دفاعی را در اختیار یکی از متحدان بزرگترین دشمن ما قرار دهد.»

روز دوشنبه همچنین باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هم از دولت آمریکا خواست تمامی همکاری‌ها با عربستان سعودی را متوقف کند.

او گفت: «جایی برای ایفای نقش در هر دو طرف این درگیری وجود ندارد. من برای هیچ نوع همکاری با ریاض چراغ سبز نشان نخواهم داد مگر اینکه عربستان سعودی در مواضعش در خصوص جنگ اوکراین تجدیدنظر کند.»

در ماه‌های اخیر و در پی تشدید تنش‌ها میان غرب و مسکو به بهانه حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی و آمریکا به دنبال افزایش تولید کشورهای صادرکننده نفت و گاز بوده‌اند تا به نوعی با کاهش صادرات انرژی روسیه مقابله و بر بحران انرژی خود غلبه کنند. تصمیم اخیر اوپک‌پلاس ضربه عظیمی به این تلاش‌ها وارد کرد.

اوپک پلاس چهارشنبه گذشته با کاهش تولید ۲ میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر موافقت کرد. این کاهش، بزرگ ترین کاهش تولید از زمان همه گیری کرونا خواهد بود. این کاهش تولید می تواند قیمت نفت را که در سه ماه گذشته به علت رکود اقتصادی در جهان، افزایش نرخ بهره آمریکا و تقویت دلار، از ۱۲۰ دلار بهدلار در هر بشکه کاهش یافته بود، تقویت کند.

گروه اوپک پلاس که از اعضای اوپک و هم پیمانانش نظیر روسیه تشکیل شده است، در سال ۲۰۲۰ به علت کاهش تقاضا تصمیم گرفتند تا میزان تولید خود را با هدف تقویت قیمت نفت و متعادل کردن بازار به رقم بی سابقه ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

دولت بایدن ماه‌هاست که تلاش می‌کند با لابی‌گری، عربستان سعودی را وادار به تولید نفت بیشتر کند و در همین راستا در ماه ژوئیه سفری ناموفق به عربستان سعودی داشت.

«جان کربی» سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید سه‌شنبه (۱۱ اکتبر) گفت پس از آن که اوپک پلاس هفته گذشته اعلام کرد تولید نفت خود را کاهش می‌دهد، جو بایدن در حال ارزیابی مجدد روابط ایالات متحده با عربستان سعودی است.

کربی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: فکر می‌کنم رئیس‌جمهور بسیار واضح گفته که این رابطه‌ای است که باید به ارزیابی مجدد آن ادامه دهیم و مایل به بازبینی آن باشیم. و قطعاً با توجه به تصمیم اوپک، فکر می‌کنم او در اینجا (مرحله بازبینی) قرار دارد.

وی گفت بایدن مایل به همکاری با کنگره بر سر آینده روابط با عربستان سعودی است و توضیح داد تصمیم اوپک پلاس بایدن را ناامید کرد و مایل است با کنگره در سنجیدن این که آینده روابط واشنگتن-ریاض چگونه باید باشد، همکاری کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها