جلسه سرنوشت ساز پارلمان عراق امروز برگزار می شود

جلسه سرنوشت ساز پارلمان عراق امروز برگزار می شود
پنج‌شنبه 21 مهر 1401 - 12:04

پارلمان عراق امروز پنج شنبه در راستای تلاش برای نجات کشور از بن بست سیاسی عمیق یکساله، برای انتخاب رئیس جمهور تشکیل جلسه می دهد. در این جلسه راه برای تشکیل کابینه هم باز خواهد شد.

العالم - عراق

هنوز سایه بی اعتمادی بر جلسه ای که قرار است امروز رأس ساعت 11 در پارلمان عراق واقع در منطقه سبز تشکیل شود، گسترده است.

فراکسیون "اشراقه کانون" و "جنبش امتداد" دیروز چهارشنبه اعلام کردند که جلسه امروز پارلمان را تحریم می کنند.

اتحادیه میهنی کردستان عراق هم دیروز چهارشنبه بار دیگر تأکید کرد که نامزد این اتحادیه همچنان برهم صالح است و وی را برای دور دوم ریاست جمهوری معرفی کرده است.

از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در 10 اکتبر 2021 طرف های سیاسی هنوز نتوانسته اند درباره انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر به توافق برسند که این موضوع باعث تشدید بحران شده است.

طبق عرف جاری رئیس جمهور باید از حزب اتحادیه میهنی کردستان انتخاب شود در حالی حزب دموکرات کردستان، اداره این اقلیم را بر عهده خواهد داشت. با این حال این حزب همچنان به دنبال پست ریاست جمهوری هم هست.

پارلمان امسال به دلیل نرسیدن جلسه به حد نصاب، سه بار در انتخاب رئیس جمهور جدید شکست خورده است.

در میان 30 نامزدی که برای ریاست جمهوری تأیید صلاحیت شده اند، 3 نفر از دیگر نامزدها برجسته تر هستند یعنی برهم صالح، رئیس جمهور فعلی و نامزد رسمی اتحادیه میهنی کردستان، عبد اللطیف رشید، وزیر 78 ساله سابق و از رهبران اتحادیه میهنی و ریبر احمد، وزیر کشور اقلیم کردستان و نامزد حزب دموکرات کردستان عراق.

پربیننده ترین خبرها