نخستین محموله زعفران ایران به قطر ارسال شد

نخستین محموله زعفران ایران به قطر ارسال شد
يکشنبه 24 مهر 1401 - 19:45

نخستین محموله زعفران ایران در راستای قرارداد صادرات و فرآورده 200 تن زعفران ایران به مقصد قطر ارسال شد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

به گزارش ایرنا، پس از انعقاد قرارداد صادرات و فرآورده 200 تن زعفران ایران به مقصد کشور قطر، نخستین محموله از این قرارداد بارگیری و جهت فرآوری به این کشور ارسال شد.

بنابر این گزارش، نام ایران در بازارهای جهانی با نام «زعفران» گره خورده است و کمتر کشوری را می‌توان نام برد که در آمار کالاهای وارداتی خود نامی از زعفران ایرانی نداشته باشد.

بر اساس این گزارش بیش از 90 درصد زعفران جهان توسط ایران تولید می‌شود و ایران تامین کننده اصلی بازارهای جهانی این محصول است. اگرچه زعفران در ایران بیشتر در مصارف خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بخش عمده‌ای از کشورهای اروپایی، این طلای سرخ را فرآوری کرده و در صنایع گوناگون مانند داروسازی مورد استفاده قرار می‌دهند. این در حالی است که ایران تولیدکننده مرغوب‌ترین زعفران جهان به شمار می‌رود و متقاضیان زیادی از سراسر دنیا، خواهان این محصول استراتژیک هستند.

در این راستا و برای ارتقا جایگاه زعفران ایران در جهان و فرآوری بهتر زعفران ایران، در ۲۷ شهریورماه سال جاری و در فاصله چند ماه تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، بزرگ‌ترین قرارداد تجاری در حوزه زعفران بین ایران و قطر برای انتقال و فرآوری ۲۰۰ تن زعفران با ارزش اولیه ۳۰۰ میلیون دلار، با حضور شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور به امضا رسید و روز گذشته طبق توافق انجام شده نخستین محموله صادراتی زعفران از محل مازاد نیاز داخلی کشور، در گمرک مشهد با حضور مدیر کل سازمان استاندارد، مدیر کل گمرک و نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، بارگیری و به مقصد کشور قطر ارسال شد و در هفته آینده نیز دومین محموله به قطر ارسال خواهد شد.

روند صادرات مازاد زعفران تولیدی کشورمان تا سال آینده میلادی پابرجا خواهد بود و طبق نظر کارشناسان، این روند می‌تواند به بهبود دیپلماسی اقتصادی ایران و قطر، ارتقای سطح بازار زعفران ایرانی در عرصه بین‌المللی و نزدیک شدن ارزش این محصول استراتژیک ایرانی به جایگاه واقعی خود کمک شایانی کند؛ همچنین ارسال این محموله می‌تواند روشنگر چراغ امید در دل کشاورزان و زعفران‌کاران در خصوص رونق بازار زعفران و بهبود آن باشد.

پربیننده ترین خبرها