تاس از ناکامی اتحادیه اروپا در تصویب بسته پیشنهادی درباره بحران انرژی خبر داد

تاس از ناکامی اتحادیه اروپا در تصویب بسته پیشنهادی درباره بحران انرژی خبر داد
جمعه 29 مهر 1401 - 09:29

رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در تصویب بسته جدید اقدامات پیشنهادی کمیسیون اروپا (EC) برای مبارزه با بحران انرژی، از جمله پیشنهادات برای ایجاد "کریدور پویا قیمت گاز" ناکام ماندند.

العالم - اروپا

خبرگزاری تاس گفت : آنها فقط "دستورالعمل های استراتژیک" را به کمیسیون اروپا و شورای اتحادیه اروپا برای توسعه بیشتر این پیشنهادها را ارایه دادند. این همان چیزی است که رئیس شورای اروپا، شارل میشل، پس از بیش از ده ساعت بحث در این اجلاس، آن را "توافق" خواند.

رهبران اتحادیه اروپا خواستار آن شدند که از سهمیه بندی مصرف گاز در کشورهای جامعه جلوگیری و همچنین اطمینان حاصل کند که اقدامات آتی برای کنترل قیمت سوخت آبی بر قراردادهای بلندمدت موجود برای عرضه آن تأثیر نخواهد گذاشت.

نشست سران اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که در زمان بحران، تسریع و تشدید اتخاذ تدابیری برای کاهش تقاضا در زمینه منابع انرژی، تضمین امنیت عرضه، جلوگیری از سهمیه‌بندی مصرف و تضمین کاهش قیمت برای مصرف‌کنندگان خصوصی و مشاغل ضروری است. در بیانیه پایانی اجلاس انرژی آمده است.

شورای اروپا از شورای اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا خواست تا فوراً مجموعه‌ای از اقدامات را در مورد اقدامات اضافی [انرژی] و همچنین در مورد پیشنهادهای قبلی کمیسیون اروپا، از جمله ارزیابی تأثیر آنها بر قراردادهای موجود، ارائه دهند.

علاوه بر این، پیامدهای آنها برای قراردادهای موجود باید ارزیابی شود. سند نهایی می گوید، بویژه، برای اطمینان از این که آنها بر قراردادهای بلندمدت تأثیر نمی گذارند. این سند همچنین از اتحادیه اروپا می خواهد که «شرایط مختلف و توازن انرژی متفاوت کشورهای اتحادیه اروپا را در نظر بگیرد».

در فهرست اقداماتی که قرار است ارزیابی و نهایی شود، رهبران اتحادیه اروپا پیشنهاداتی را در مورد خرید مشترک گاز، ایجاد یک کریدور پویا که قیمت نهایی مبادله گاز را تعیین می کند، ایجاد مکانیزم قیمت گذاری جدید را در سال ۲۰۲۳ درج کردند.

اورسولا فون در لاین رئیس اتحادیه اروپا، به نوبه خود در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که رهبران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا "راهنمایی استراتژیک" برای کار روی یک بسته جدید از اقدامات ارائه کرده اند.

وی ادامه داد :اجلاس اراده قوی برای تصمیم گیری مشترک در مورد انرژی را نشان داد. البته کشورهای مختلف اولویت های متفاوتی دارند. اما ما گام بزرگی به سمت خرید گاز مشترک و قوانین مبادله گاز برداشته ایم. علاوه بر این، در مورد تنظیم قیمت مبادله گاز و سرمایه گذاری های لازم برای توسعه و نوسازی [سیستم انرژی اتحادیه اروپا] این موضوع نزدیک تر شده ایم.

به گفته شارل میشل رئیس شورای اروپا، شرکت کنندگان در نشست عزم خود را برای تلاش برای دستیابی به توافق نشان دادند.

او افزود: تصمیم متفق القول برای همکاری با یکدیگر برای کاهش قیمت [انرژی]، تأمین گاز و کاهش تقاضای [انرژی] وجود دارد» و قول داد که شهروندان اتحادیه اروپا می توانند «نتایج عملی را خیلی زود احساس کنند.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان، که یکی از سرسخت ترین منتقدان اتحادیه اروپا از پیشنهادات برای محدود کردن قیمت گاز از ترس قطع عرضه به اروپا بوده است، گفت که از نتایج این نشست راضی است و کار بسیار بیشتری مورد نیاز است.

وی افزود: "من فکر می کنم این تصمیم خوبی است که تمام معیارهایی را که ما، حداقل در آلمان، باید با آنها مقابله کنیم، مطابقت دارد." وی افزود: "اما همه اینها، البته، باید به طور خاص تر توسعه یابد."

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها