چرا مذاکرات هسته ای نمی تواند از دستور کار خارج شود؟

چرا مذاکرات هسته ای نمی تواند از دستور کار خارج شود؟
شنبه 30 مهر 1401 - 19:34

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

وزیر خارجه جمهوری اسلامی امروز در واکنش به اظهارات این روزهای برخی مقامات امریکایی مبنی بر خارج شدن مذاکرات رفع تحریم از دستور کار آمریکایی ها گفت: آمریکایی‌ها گفتار و رفتارشان متناقض است و در پیام خود تعجیل دارند که زودتر به نقطه توافق برسند.

تحلیل:

- واقعیت امر آن است که بایدن و دموکرات های آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات میان دوه ای در این کشور به شدت مشتاق و مصراند تا پرونده هسته ای ایران را به سرانجام برسانند و بر این باورند که به این شیوه می توانند کارنامه خالی سیاست خارجی بایدن را تا حدود قابل توجهی ترمیم کنند.

- اینکه گفته شد تا حدودی بتوانند در پرکردن کارنامه سیاست خارجی بایدن موثر واقع شوند به خاطر آن است که بایدن و دموکرات ها به شدت بر این عقیده هستند که در سایه سر و سامان دادن به پرونده هسته ای ایران تا برگزاری انتخابات و متاثر از پرونده ایران موفق خواهند شد پرونده رها شده یمن و مقوله آتش بس را نیز مجددا احیا کرده بازگشت آرامش در این منطقه را به نفع خود در انتخابات فاکتور کنند.

- به نظر می رسد بعد از توافق بر سرمرزهای دریایی لبنان و اسرائیل با میانجیگری امریکا، بایدن بیش از هر زمان امیدوار شده است که با حل مساله هسته ای ایران و یمن جماعت دموکرات همسوی خود در انتخابات را یاری کند.

- اما چرا در چنین شرایطی برخی مقامات امریکایی سخن از بن بست در مذاکرات و حتی اتمام آن به میان می آورند؟ پاسخ به این سوال بسیار روشن است. بیان چنین دیدگاه هایی از سوی کارگزاران کاخ سفید به خاطر آن است تا با استفاده از شرایط موجود بین المللی از یک سو و اوضاع چند هفته اخیر در ایران از دیگر سو حداکثر استفاده یا سوءاستفاده را در مصادره امور به نفع خود صورت دهند. به باور مقامات کاخ سفید ناآرامی ها در ایران در طول هفته های اخیر در کنار تبلیغ بر اینکه ایران با فروش پهباد به روسیه در جنگ با اوکراین در کنار روس و در مقابل اوکراین وارد جنگ شده است می توانند به عنوان اهرم های فشاری موثر بر ایران عمل نمایند و جمهوری اسلامی را از پی جویی و اصرار برحقوق مسلمش باز دارند.

- در این میان نقش افرینی رسانه هایی چون ایران اینترنشنال در بازنمایی صحنه داخلی ایران نیز در ایجاد سوءتفاهم نسبت به اوضاع ایران برای امریکایی ها بی تاثیر نبوده است. این درحالی است که سعودی به ویژه در سال های اخیر و باروی کارامدن بن سلمان به ایالت پنجاه و یکم امریکا در منطقه خاورمیانه بدل شده است و کلام و تصویر این رسانه نه بازتاب دهنده واقعیت ایران که ارائه تبلیغاتی خوشایند امریکا و آل سعود است.

- اینکه ایا ایران از مواضع اصولیش در بحث هسته ای کوتاه بیاید بسیار بعید است. همینطور اینکه یمنی ها در مقابل زیاده خواهی های سعودی کرنش کنند نیز بسیار دور از ذهن است. در چنین شرایطی به نظر می رسد در فرصت باقیمانده دموکرات ها تلاش کنند تا فرصت پرکردن کارنامه سیاست خارجی بایدن را از دست ندهند. امروز همچنین بایدن برای انتخابات ریاست جمهوری دوره بعدی امریکا اعلام امادگی کرد ایا این اعلام امادگی در شرایطی که رقیب چالاک و مصمم او یعنی ترامپ از روز بعد از ناکامی در انتخابات در حال رقص پا و آماده سازی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بود بی ارتباط با حل مسائلی کلیدی در ایران و یمن و سایر کشورهای منطقه است؟ راستی هنوز چند روزی از ارام گرفتن اوضاع در عراق به نفع رقبا و به تعبیری دقیق تر دشمنان امریکا در این کشور نگذشته است. آمریکا هم اولویتش ایران است و هم در حل این مساله شتاب دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها