بازیگری به سبک بن سلمان| از جنجال رسانه ای اوپک پلاس تا حضور ژنرال های آمریکایی در ارتش سعودی

بازیگری به سبک بن سلمان| از جنجال رسانه ای اوپک پلاس تا حضور ژنرال های آمریکایی در ارتش سعودی
چهارشنبه 4 آبان 1401 - 16:24

تحقیقات گسترده واشنگتن پست تأیید کرد که بیش از 500 پرسنل نظامی بازنشسته آمریکایی، از جمله ده ها ژنرال از سال 2015 در عربستان سعودی و امارات متحده عربی، شغل های پردرآمد داشته اند.

العالم - کشکول

رسانه‌های سعودی و آمریکایی همچنان تصمیم عربستان برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید اوپک + را در بوق و کرنا می کنند و با بزرگ نمایی، این اقدام را به‌عنوان قیام ولیعهد سعودی علیه کشور آمریکا، محافظ ۷۰ ساله تاج و تخت آل سعود از طریق مبادله نفت این کشور، جلوه می دهند. این اقدام رسانه های سعودی - آمریکایی تنها در راستای بر تخت نشاندن مردی است که می خواهند او را به سلطنت برسانند. در این میان هنوز هم کسانی هستند که روابط نامتعارف پیوند دهنده آل سعود به آمریکا را فاش کنند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در 20 اکتبر جاری گزارشی تحت عنوان «ژنرال ها و دریاسالاران بازنشسته آمریکایی؛ گرفتن سمت های عالی نزد بن سلمان» منتشر کرد که در آن جنبه ای از نفوذ ارتش آمریکا به تمام پست های دولتی و حساس کشور عربستان سعودی و دریافت حقوق های نجومی از بن سلمان، نمایان شد!

اسناد آمریکایی فاش شده توسط این روزنامه تأیید می کند که حداقل 15 ژنرال آمریکایی مستقیماً با وزارت دفاع عربستان به ریاست محمد بن سلمان کار می کردند و بین 200 تا 300 هزار دلار حقوق فقط برای ارائه مشاوره دریافت می کردند.

تحقیقات گسترده این روزنامه تأیید کرد که بیش از 500 پرسنل نظامی بازنشسته آمریکایی، از جمله ده ها ژنرال از سال 2015 در عربستان سعودی و امارات متحده عربی، شغل های پردرآمد داشته اند.

به نوشته این روزنامه، مشاوران نظامی بن سلمان که حقوق خود را از وزارت دفاع عربستان دریافت می کنند، جیمز ال. جونز (James L. Jones) ژنرال بازنشسته تفنگداران دریایی است که به عنوان مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا کار می کرد.

بر اساس این اسناد، ژنرال بازنشسته که در سال 2017 با محمد بن سلمان شروع به کار کرد، زمانی که دولت سعودی او را برای «ارزیابی سازمانی» ارتش سعودی استخدام کرد، به نوبه خود «حدود 10 نفر از مقامات ارشد سابق پنتاگون از جمله ویلیام کوهن، که به عنوان وزیر امور خارجه دفاع در دولت کلینتون خدمت می کرد را استخدام نمود.»

استفاده فهد پادشاه سابق عربستان سعودی از نیروهای آمریکایی برای محافظت از کشورش در زمان حمله صدام به کویت، و همزمان نقش آفرینی عربستان به عنوان بزرگترین واردکننده تسلیحات آمریکایی و غربی در منطقه، بدان معناست که معادله رابطه آمریکا و عربستان بر مبنای «تعهد آمریکا به امنیت عربستان سعودی در ازای نفت» همچنان استوار است و استوار خواهد ماند.

جنگ یمن ضعیف بودن ارتش عربستان با حضور حامی آمریکایی را آشکار کرد، چه رسد به آن که آمریکا نیز از ارتش این کشور حمایت نکند؛ بنابراین نمی توان نمایش سیاهبازی با عنوان «قیام بن سلمان علیه آمریکا» را باور کرد. آیا می توان تصور کرد که رژیم سعودی بدون سربازان آمریکایی، پایگاه ها و تسلیحات، سیستم های پاتریوت و بسیاری از شرکت های پشتیبانی نظامی ایالات متحده، بتواند لحظه ای زنده بماند و دوام آورد؟

همه جهان شاهد بودند که چگونه موشک ها و پهپادهای نیروهای مسلح یمن پمپاژ 50 درصد صادرات آرامکو را متوقف کردند و درآمدهای نفتی عربستان در سال 2019 پس از هدف قرار گرفتن تأسیسات «بقیق» و «هجره خُریص»، 24.6 درصد کاهش یافت. حال اگر سیستم های پاتریوت نیز از قدرت دفاعی عربستان حذف شود، ارتش این کشور به چه وضعی خواهد افتاد!

شاهزاده ریما بنت بندر آل سعود، سفیر عربستان در ایالات متحده، در گفتگو با شبکه خبری آمریکایی «سی ان ان»، اشاره کوچکی به این رابطه غیرعادی و نامتعارف عربستان و آمریکا داشت و در مورد خطر کاهش فروش تسلیحات آمریکایی به کشورش گفت: 80 هزار آمریکایی در عربستان زندگی و کار می کنند، وقتی موشکی از یمن پرتاب می شود، این موشک به دلیل حضور آمریکایی ها به سمت چپ یا راست منحرف نمی شود!

پربیننده ترین خبرها