درخواست روسیه از آمریکا برای برچیدن سلاح های هسته ای خود در سایر کشورها

درخواست روسیه از آمریکا برای برچیدن سلاح های هسته ای خود در سایر کشورها
شنبه 7 آبان 1401 - 11:35

سفیر روسیه در واشنگتن گفت: در شرایط کنونی تنش‌ها و افزایش تهدیدها، کشورهای هسته ای مسئولیت ویژه ای در جلوگیری از تشدید تنش های هسته ای دارند و واشنگتن باید سلاح های هسته ای را که در سایر کشورها مستقر کرده است، به آمریکا بازگرداند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری تاس، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن در اظهار نظر خود در واکنش به مقاله ای در تارنمای پولیتیکو خاطرنشان کرد: بار دیگر از واشنگتن می خواهم همه سلاح های هسته ای را که در سایر کشورها مستقل کرده به خاک خود بازگرداند و زیرساختارهای خارج از مرزها برای نگهداری و انبار این سلاح ها را نابود کند. همچنین از شبیه سازی استفاده از چنین سلاح هایی با استفاده از سربازان کشورهای غیر هسته ای به عنوان بخشی از «ماموریت مشترک هسته ای» ناتو دست بردارد. چنین اقدامی با اصول اولیه معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای مغایرت دارد.

این اظهارات سفیر روسیه در واشنگتن در واکنش به مقاله تارنمای آمریکایی پولیتیکو درباره اقدام واشنگتن برای تسریع در طرح های ذخیره سازی بمب های B۶۱-۱۲ در اروپا منتشر شده است. پیشتر پولیتیکو در مقاله ای عنوان کرده بود که آمریکا طرح های استقرار بمب های هسته ای B۶۱-۱۲ مدرنیزه شده را در مقر ناتو در اروپا تسریع کرده است و امیدوار است تا پایان سال ۲۰۲۲ آنها را تحویل دهد.

آنتونوف تاکید کرد: مقام های دولت آمریکا از این سلاح ها به عنوان سلاح های تاکتیکی نام می برند و چنین استدلال می کنند که زرادخانه هسته ای روسیه متشکل از نمونه های مشابه چنین سلاح هایی چندین برابر بزرگتری از زرادخانه هسته ای آمریکا هستند. اما آنها این واقعیت را فاش نمی کنند که همه سلاح های هسته ای تاکتیکی ما، در یک تاسیسات متمرکز در روسیه مستقر شده اند و نمی توانند تهدیدی برای آمریکا باشند.

این مقام روس خاطرنشان کرد: در رابطه با بمب های آمریکایی آنها در کشورهای اروپایی مستقر شده اند که فاصله پروازی کوتاهی با مرز روسیه دارند. به همین دلیل است که بمب های B۶۱-۱۲ از لحاظ راهبردی اهمیت دارند هر چند که ظرفیت محدودی دارند.

آنتانوف گفت: نیروهای مسلح آمریکا به همراه شرکای خود در ناتو به طور مداوم مانورهایی را به منظور تمرین استفاده از چنین سلاح هایی برگزار می کنند. چنین آموزش هایی به عنوان بخشی از تمرین «استدفست نون» (Steadfast Noon) انجام می گیرد. رهبری ائتلاف ناتو مدعی است که هدف این فعالیت ها روسیه نیست.

سفیر روسیه در واشنگتن اظهار داشت: سوال این است که اگر کشورما به عنوان «مهم ترین و مستقیم ترین تهدید» برای امنیت در مفهوم راهبردی آن توصیف می شود، در این ائتلاف چه کسی از سلاح های هسته ای علیه کشور ما استفاده می کند؟

پربیننده ترین خبرها